Nederlander verspilt minder duur eten
bron: FoodPro Network
UTRECHT - Eten dat twee keer zo duur is vergeleken met nu, wordt minder snel weggegooid. Een kwart van de Nederlanders verspilt bijna niks meer als het voedsel twee keer zo duur zou zijn. Aldus onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu en de Rabobank.
Oderzoeksbureau Motivaction hield een steekproef onder 801 Nederlanders tussen de 16 en 75 jaar oud. Het onderzoek vond plaats van 11 tot 17 oktober jl. De aanleiding van het onderzoek is een voedselverspillingscampagne van Natuur & Milieu en de Rabobank, die werd gestart bij De Verspillingsfabriek.
Nederlands eten goedkoop
Talitha Koek , woordvoerder bij Natuur & Milieu geeft aan dat het eten in Nederland relatief goedkoop is in vergelijking met andere landen. “We pleiten voor een ‘echte prijs’ voor voedsel, waarin de milieukosten ook worden meegerekend en de boer een goede prijs krijgt. Met als voordeel dat er ook nog minder wordt weggegooid”, aldus Koek.
11% van onze uitgaven gaan naar eten
Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat Nederlanders gemiddeld 11% van hun netto-inkomen aan eten uitgeven. De helft van de ondervraagden denkt echter dat dit percentage twee keer zo veel of hoger is, namelijk 20 tot 30%, aldus Natuur & Milieu.
“Ook op basis hiervan is er ruimte om de prijs van voedsel te verhogen. We bungelen wereldwijd onderaan wat betreft het percentage van ons inkomen dat naar voedsel gaat”, aldus Koek.
Respondenten moesten in het onderzoek ook oplossingen benoemen om voedselverspilling terug te dringen. Kleinere verpakkingen werden door de meeste mensen als oplossing gegeven (43%), daarna volgde respectievelijk het gebruik van boodschappenlijstjes( 33%) en meer informatie over de houdbaarheid van producten (24%).
Laatste nieuws
-
18 okt Whole Foods over food trends in 2025
-
18 okt Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
-
18 okt Normec Foodcare introduceert de training Leveranciersaudit
-
18 okt Vraag en aanbod effectief afstemmen in de AGF-sector
-
17 okt Nestlé stelt omzetprognose naar beneden bij door zuinige consument
-
17 okt Meer omzet voor Sligro
-
17 okt Kennisevent: Optimale marketing van je product vs. misleiding van de consument
-
17 okt Melkconsumptie in Nederland daalt en gebruik van kaas en kwark neemt toe
-
16 okt United Dutch Breweries overgenomen door Brouwerij Martens
-
16 okt Nathalie Guillaume neemt het Fevia-voorzitterschap over van Anthony Botelberge
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan