Nederlandse overheid biedt praktische hulp aan export start-ups
bron: foodpro
HEERENVEEN - De ervaring leert dat ondernemers die internationaal actief zijn betere prestaties leveren dan collega’s die zich uitsluitend op de Nederlandse markt richten. Meer dan de helft van het midden- en kleinbedrijf zegt ook al bezig te zijn met export. Er zijn diverse redenen om te exporteren: het vergroten van de afzetmarkt om te kunnen blijven groeien, spreiden van de risico’s, concurrentiepositie op peil houden, capaciteitsbenutting voor de fabriek etc. MKB bedrijven die zich hebben bewezen in de Nederlandse markt en een omzet van enkele tot tientallen miljoenen euro’s per jaar realiseren bieden vaak een goede basis voor internationalisatie. Helaas missen ze vaak ook de kennis, het netwerk en de ervaring om dit succes internationaal uit te breiden. De overheid biedt specifiek deze doelgroep hulp.
Het SIB traject is door de overheid in het leven geroepen voor MKB-bedrijven die willen starten met exporteren. SIB staat voor Starters International Business en is een gesubsidieerd coaching programma waarin de startende exporteur in ongeveer vier maanden wordt klaargestoomd voor de eerste stappen over de grens. Het doel is bewustwording, het leren denken in internationaal perspectief. Daarnaast is het ook van belang om ook praktische aspecten aan de orde te laten komen. Tenminste, dat vindt TEN the export network, één van de adviesbedrijven die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is aangesteld om een SIB traject te ondersteunen. Met haar focus op food en jarenlange exportervaring biedt zij professionele maar ook pragmatische ondersteuning aan de startende exporteur.
Het is belangrijk om met de ondernemer mee te denken en samen het exporttraject op te zetten. Dit gaat met name over het leggen van een lange termijn basis, het selecteren van de juiste exportmarkten en inzicht te geven in het totaal aan export gerelateerde activiteiten dat nog aan de orde moet komen. Vaak echter komen ook aanpalende aspecten aan de orde, als het zoeken naar partners in het buitenland, het aanpassen van verpakkingen, het binnenkomen bij de buitenlandse retailer of zelfs allerlei issues die op de thuismarkt spelen. Het is zaak deze vragen in het juiste perspectief en tijdsframe te plaatsen en de ondernemer hierbij te ondersteunen.
Inmiddels hebben al veel food bedrijven het SIB-traject succesvol doorlopen en zijn gestart met internationaliseren. Wilt u meer lezen over deze trajecten, kijk dan op www.theexportnetwork.nl/gratis-exportadvies-sib of neem contact op: info@theexportnetwork.nl. Algemene information over het SIB traject is ook te vinden op www.rvo.nl/subsidies-regelingen/starters-international-business-sib.
Laatste nieuws
-
18 okt Whole Foods over food trends in 2025
-
18 okt Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
-
18 okt Normec Foodcare introduceert de training Leveranciersaudit
-
18 okt Vraag en aanbod effectief afstemmen in de AGF-sector
-
17 okt Nestlé stelt omzetprognose naar beneden bij door zuinige consument
-
17 okt Meer omzet voor Sligro
-
17 okt Kennisevent: Optimale marketing van je product vs. misleiding van de consument
-
17 okt Melkconsumptie in Nederland daalt en gebruik van kaas en kwark neemt toe
-
16 okt United Dutch Breweries overgenomen door Brouwerij Martens
-
16 okt Nathalie Guillaume neemt het Fevia-voorzitterschap over van Anthony Botelberge
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan