Online: falen in leeftijdscontrole, slechts 2% (!) wordt gecontroleerd
bron: foodpro
DEN HAAG – Online wordt opzichtig gefaald in de verkoop van alcohol en tabak aan jongeren. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Slechts in 2 procent (!) van de gevallen waarbij online drank besteld werd besteld, is bij het afleveren ook de leeftijd gecontroleerd. Bij tabak lukte het 17 jarigen in meer dan 90 procent van de gevallen.
Staatssecretaris Van Rijn gaat hier de komende periode werk van maken. ‘Veel bedrijven werken regio overstijgend, het toezicht op deze branche is dan ook lastig voor gemeenten. Daarom gaat Van Rijn bekijken hoe het toezicht op dit punt kan worden verbeterd. Verder vindt dit jaar de evaluatie van de Drank- en Horecawet (DHW) plaats. Hieruit kunnen eventueel extra maatregelen voortvloeien’, aldus het Ministerie.
Supermarkten positief
Supermarkten, speciaalzaken en tankstations houden zich wel aan de wetgeving, maar de horeca en sportkantines doen het nog altijd erg slecht. In het onderzoek, waarbij mystery shoppers zijn gebruikt, slaagde in totaal bijna twee derde van de pogingen om drank te kopen en de helft van de aankooppogingen rond tabak.
Laatste nieuws
-
18 okt Whole Foods over food trends in 2025
-
18 okt Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
-
18 okt Normec Foodcare introduceert de training Leveranciersaudit
-
18 okt Vraag en aanbod effectief afstemmen in de AGF-sector
-
17 okt Nestlé stelt omzetprognose naar beneden bij door zuinige consument
-
17 okt Meer omzet voor Sligro
-
17 okt Kennisevent: Optimale marketing van je product vs. misleiding van de consument
-
17 okt Melkconsumptie in Nederland daalt en gebruik van kaas en kwark neemt toe
-
16 okt United Dutch Breweries overgenomen door Brouwerij Martens
-
16 okt Nathalie Guillaume neemt het Fevia-voorzitterschap over van Anthony Botelberge
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan