Whole Foods over food trends in 2025

De voorspellingen van Whole Foods Market voor de voedseltrends voor 2025 zijn onder andere internationale tussendoortjes, waaronder chamoy-snoepjes, mango-kleefrijstchips en een mix van edamame en noten met chilicruncholie.

Dumplings met een hartige vulling zijn een andere trend die de retailer het komende jaar aan populariteit ziet winnen, samen met knapperige granen en noten en gedroogd fruit en snoep dat wordt gebruikt om textuur aan maaltijden toe te voegen.

Hydratatie zal zijn populariteit in 2025 voortzetten, aldus Whole Foods, omdat consumenten elektrolyten, antioxidanten en eiwitten aan dranken willen toevoegen. Ook zal thee in een breder scala aan formaten vaker verschijnen als smaakingrediënt en in nieuwe bereidingsformaten.

De trendraad van Whole Foods die elk jaar met de voorspellingen komt, bestaat uit ruim vijftig medewerkers die inkopers zijn en in de culinaire sector werken. Om de voorspellingen te ontwikkelen, passen ze ervaring, observatie van consumentenvoorkeuren en sessies met gevestigde en opkomende merken toe.

“Whole Foods Market heeft vanaf het begin trends in de gaten gehouden en innovatie op het gebied van eten en drinken onder de aandacht gebracht”, aldus Cathy Strange, ambassadeur van de eetcultuur van het bedrijf en een van de raadsleden. “Van belangrijke voedselbewegingen op het gebied van dierenwelzijn, klimaat en transparantie tot de evoluerende smaak en voorkeuren van consumenten. Trends op het gebied van voedsel zullen de komende jaren onze gesprekken aan tafel bepalen en helpen enkele van de beste ideeën en oplossingen voor de toekomst tot stand te brengen.”

Duurzamere verpakkingen met een lagere impact maakten hun opwachting in de nieuwste voorspellingstrends. Sommige bedrijven hebben thuiscomposteerbare producten ontwikkeld, terwijl anderen commercieel composteerbare productstickers bedenken. In de categorie met een lagere impact streven sommige wijnproducenten ernaar om het flesgewicht tegen 2026 met 25% te verminderen, aldus het rapport.

Traditionele en innovatieve zuurdesemproducten zullen volgens Whole Foods van de huiskeuken naar de winkelgangen verhuizen, omdat consumenten op zoek gaan naar de voordelen en smaak ervan in brood, spaghetti, knäckebröd, crackers en andere producten zonder uren in de keuken te hoeven staan.

Ingrediënten uit de oceaan zullen ook vaker voorkomen, voorspelt het rapport, omdat zeemos, kroos (waterlinzen) en agar-agar hun eiwitten en voedingsstoffen steeds vaker lenen aan voedselproducten zoals salsa, gummies en zelfs spek.

Daarnaast is er de voortdurende focus op eiwitten nu consumenten proberen de aanwezigheid van het ingrediënt in maaltijden en snacks te vergroten. Dierlijke eiwitten zullen een prioriteit blijven, aldus Whole Foods. Andere eiwitrijke producten waarvan het bedrijf verwacht dat ze populair zullen blijven, zijn kwark, yoghurt, bottenbouillon, zalm, gemalen kalkoen en haver.

Laatste nieuws