Albert Heijn zet in op verdere verduurzaming Beter voor Natuur & Boer-keten voor zuivel
11 okt 2024 14:55
bron: FoodPro Network
bron: FoodPro Network
Tijdens de najaarsbijeenkomst met 450 melkveehouders hebben Albert Heijn en vaste zuivelproducent Royal A-ware de nieuwste ambities gepresenteerd voor de verdere ontwikkeling van de Beter voor Natuur & Boer-keten binnen zuivel. De focus ligt op verdere verduurzaming van de zuivelketen door middel van innovatieve en praktische verbeteringen en volgt op eerdere stappen in dierenwelzijn, natuur en een gezond verdienmodel voor de melkveehouders.
Vier belangrijke pijlers staan centraal in de nieuwe plannen:
- Verder verbeteren van de klauwgezondheid van koeien via een mobility score:
Gezonde klauwen zijn essentieel voor het welzijn van koeien. Via de mobility score wordt ingezet op het verder verbeteren van klauwgezondheid. Door deze innovatieve meetmethode wordt eerder gesignaleerd dat een koe minder goed haar klauwen belast. Zo kunnen melkveehouders direct actie ondernemen en samen met experts zoals klauwverzorgers aan de slag om de algehele klauwgezondheid te verbeteren.
- Verhogen van de biodiversiteit in samenwerking met Naturalis:
In samenwerking met Naturalis wordt in kaart gebracht hoe de biodiversiteit in de melkveehouderij kan worden verhoogd. Daarnaast wordt het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen vastgelegd, met als doel dit verder te minimaliseren.
- Verlagen van de CO2-uitstoot door koolstofvastlegging in de grond:
Melkveehouders binnen Beter voor Boer & Natuur ploegen hun grasland niet. Zo wordt CO2 in de vorm van koolstof opgeslagen in de bodem. Een uniek project in Nederland vanwege de grote hoeveelheid metingen. In 2025 wordt de tweede set metingen uitgevoerd om de koolstofvastlegging in de bodem te evalueren. Het vastleggen van koolstof in de bodem draagt bij aan het verlagen van CO2-uitstoot in onze zuivelketen.
- Opnieuw een premieverhoging voor duurzaamheidsinspanningen:
In ieder Beter voor Natuur & Boer-programma vormt een gezond verdienmodel en een lange termijn relatie voor alle partijen de basis. Naast bestaande lange termijnafspraken over gegarandeerde afname en een gezonde verdienmodelprijs, betaalt Albert Heijn opnieuw een premieverhoging voor investeringen die melkveehouders doen voor verduurzaming of verbeteringen in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit.
Meer over
Laatste nieuws
-
15 okt Overgrote meerderheid Nederlanders blijft vlees eten
-
15 okt Huismerken stoppen meer volkoren in hapklare maaltijden
-
15 okt EMD krijgt er Zuid-Koreaanse inkooppartner bij
-
15 okt Snackswithbenefits ontwikkelt groentesnack op basis van pastinaak
-
15 okt Waarom transparantie van boer tot bord essentieel is voor fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken
-
15 okt Hoe nieuwsgierig durf jij te zijn?
-
14 okt Albron neemt Hutten over
-
14 okt China kijkt naar FrieslandCampina in onderzoek EU-zuivelsubsidies
-
14 okt Verpakkingsbranche introduceert eigen inzamelsysteem koffiebekers
-
14 okt Amerikaanse FDA overweegt Nutri-Score-achtig FoP-logo
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan