Europese Commissie erkent Limburgse vlaai officieel als streekproduct
bron: FoodPro Network
De Limburgse vlaai zal vanaf maandag 22 januari een officieel door de Europese Unie erkend streekproduct zijn via een Beschermde Geografische Aanduiding. Alleen bakkers binnen Belgisch- en Nederlands Limburg zullen de vlaai die zo wordt aangeduid nog mogen bakken. Bovendien moet de vlaai daarbij aan een reeks voorwaarden voldoen. Wie de regels overtreedt, riskeert een boete.
Bakkers uit de Belgisch- en Nederlands Limburg die in de toekomst hun product als Limburgse vlaai willen verkopen, moeten dat melden. Ze ondertekenen dat ze een lastenboek strikt zullen volgen. Daarin staan alle regels waaraan de Limburgse vlaai moet voldoen. Die regels zijn door Limburgse bakkers opgesteld. In België volgt daarna een controle van de Federale Overheidsdienst Economie. In Nederland zal de NVWA de controles doen.
Een Limburgse vlaai moet in Limburg gebakken worden en ze moet gegeten worden zoals het product uit de oven komt. Wordt de vlaai voorzien van slagroom dan is het geen Limburgse vlaai meer. De vlaai kent een dunne bodem met een rijkelijke vulling. Het is een vers goudbruin gebakken rond gebak met een diameter van minimaal 10 centimeter en maximaal 30 centimeter. De bodem van de vlaai mag, na het bakken, maximaal 1 centimeter dik zijn.
De bodem moet zo stevig zijn dat een punt uit de hand kan gegeten kan worden. De Limburgse vlaai moet bestaan uit een bodem, een vulling en eventueel een toplaag. De vlaai kan gevuld zijn met fruit, rijstpap, crème, griesmeelpap, verse kaas, een mengsel van suiker met ei of een combinatie hiervan. De vlaai kan voor het bakken afgewerkt worden met een deksel, latjes of kruimels en suiker.
Laatste nieuws
-
20 sep JDE Peet's vreest problemen door ontbossingswet EU
-
20 sep Market Food Group sluit productielocatie van Bakkerij Smithuis
-
20 sep Leergang Quality & Business Improvement in Food
-
20 sep EU Richtlijn Verpakking: wat u moet weten naarmate de EU Richtlijn 94/62/EG evolueert
-
20 sep 42% van de consumenten wil biologisch huismerk
-
19 sep Lidl-huismerk Freeway zoekt het randje op met nieuwe verpakking
-
19 sep Rabobank: Chocoladeprijzen gaan verder omhoog
-
19 sep Fonterra investeert in extra opslagcapaciteit voor kaas
-
19 sep Cursus Listeria in samenwerking met Wageningen Academy
-
19 sep Schrikken klanten terug van groenten en fruit in bulk? (video)
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan