Trending in 2018: Netwerk van 400 grootste levensmiddelenfabrikanten wil standaard etiket om voedselverspilling terug te dringen

NEW YORK - The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan. Aldus de CGF en Champions 12.3 tijdens de klimaatweek en de 72e editie van de General Assembly week van de Verenigde Naties (VN) in New York.

The Consumer Goods Forum (CGF) is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Unilever, Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé en Carrefour.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG)

De VN heeft in 2015 zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) vastgesteld. Doel is het halveren van voedselverspilling- en verliezen in 2030. Het CGF heeft samen met Champions 12.3 een zogeheten Call to Action (CTA) goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingen over de hele wereld te standaardiseren. Dit werd bekend gemaakt in New York.

In het CTA worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  1. Eén aanduiding tegelijkertijd
  2. Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  3. Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

In het CTA raden zij bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren.De educatie voor klanten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, maar ook uit voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco was vier jaar geleden één van de eerste retailers met een eenduidige datumcodering voor verse producten. CEO Dave Lewis, tevens voorzitter van Champions 12.3: “Uit onderzoek van het Waste and Resources Action Programme (WRAP) en ons eigen onderzoek bij Tesco is gebleken dat het structureren van de houdbaarheidsetiketten bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling, zowel voor consumenten als voor onze eigen operaties,” “Daarom is het zo belangrijk dat we deze ontwikkeling in meer landen gaan voortzetten,” aldus Lewis.





Laatste nieuws