ING voorziet forse groei Europese markt voor vlees- en zuivelvervangers

AMSTERDAM - De Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven groeit sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro en dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025. Hoewel de impact op de totale uitgaven aan vlees en zuivel, jaarlijks circa 300 miljard euro, nog beperkt is, brengt de verwachte groei wel een nieuwe concurrentiestrijd met zich mee en zijn er consequenties voor de gehele voedselketen, aldus het ING Economisch Bureau.

Nederland behoort tot grootste afzetmarkten voor vlees- en zuivelvervangers

Nederland behoort binnen Europa samen met landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de grootste afzetmarkten voor vlees- en zuivelvervangers. In Nederland lag de omzet in 2019 van zuivelvervangers op 150 miljoen euro en van vleesvervangers op 140 miljoen euro. Van deelnemers aan een peiling van ING heeft 70% wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd en 50% een plantaardige alternatief voor melk. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82% en 67%.

Plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel zijn relatief duur, de smaak, textuur en samenstelling laat nog te wensen over en het aanbod in sommige productgroepen, zoals kaas, is nog zeer beperkt. Verbetering op die aspecten is een randvoorwaarde om de sterke groei van de afgelopen jaren te bestendigen, aldus ING.

Door de gehele keten investeren bedrijven in extra productiecapaciteit. In Europa en de Verenigde Staten vindt veel onderzoek plaats om de smaak en samenstelling van plantaardige alternatieven te verbeteren.

De opkomst van plantaardige alternatieven heeft consequenties voor bedrijven in de gehele voedselketen. Vlees- en zuivelbedrijven zien zich geconfronteerd met startups en grote voedingsconcerns die met plantaardige alternatieven op hun terrein komen. Mede daarom richten diverse vlees- en zuivelbedrijven zich ook op plantaardige producten. De kennis van consumentenvoorkeuren en de bestaande relaties met supermarkten vormen daarbij een belangrijke troef.

Bekijk hier het volledige rapport Growth of meat and dairy alternatives is stirring up the European food industry van ING.

 

Bron: ING

Foto: FoodPro Network





Laatste nieuws