Vleesconsumptie in Nederland stijgt

22-10 09:57 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt vandaag uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De toename komt met name door een stijging van de consumptie van pluimveevlees met bijna 0,5 kilo per persoon per jaar.

Het totale Nederlandse verbruik van vlees en vleeswaren op basis van karkasgewichten bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Dat is ruim een halve kilo meer dan in 2018. Circa de helft daarvan is daadwerkelijk in Nederland geconsumeerd als vlees en vleeswaren. Gemiddeld werd per persoon 39 kilo vlees gegeten.

Na een daling van de vleesconsumptie tussen 2009 en 2016 is vanaf 2017 weer een opwaartse trend uit de cijfers te halen. De stijging lijkt haaks te staan op de trends van de laatste jaren, waarin er meer mensen kiezen om vegetariër of flexitariër te worden.

Volgens onderzoeker en consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen University & Research wordt de stijgende vleesconsumptie mede buitenshuis veroorzaakt, zoals door toeristen en flexitariërs die restaurants en fastfoodketens bezoeken.

De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis meer duidelijkheid over de invloed van het groeiende toerisme en de flexitariër zullen geven.

Bekijk de volledige publicatie Vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in Nederland, 2005-2019 van Wageningen Economic Research hier.

 

Bron: Wageningen Economic Research





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
24 nov Eetgemak neemt FoodforCare over
24 nov Nieuwe techniek kan in vitro-testen van voedingsmiddelen vervangen
24 nov 10 prioriteiten bij de aanpak van voedselverspilling
24 nov Food and Drink 2020: 'Sterke en vertrouwde voedingsmerken lijden niet onder corona'
24 nov Handboek Etikettering van levensmiddelen
24 nov NestlĂ©, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
24 nov SelektMeat Products: 24/7 inzicht in temperatuurgedrag met TempWeb
24 nov Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
23 nov HelloFresh neemt Amerikaanse branchegenoot Factor75 over
23 nov Danone ontslaat tot 2.000 werknemers
23 nov Model voorspelt groei van Listeria monocytogenes in kaas
23 nov NestlĂ© gaat voor volledig zichtbare bevoorradingsketen
23 nov 6 tips voor succesvolle (food) export
23 nov Webinar: How is Front-of-Pack Nutritional Labeling for Foods Used Around the World?
20 nov Albert Heijn breidt bezorggebied in Vlaanderen flink uit
20 nov 'Drastische aanpassing derde steunpakket ondernemers nodig'
20 nov 'Vanaf 2024 verbod op verkoop van tabak in supermarkten'
20 nov Efteling opent tijdelijke supermarkt
20 nov Iedere dag 'Happy hour' in Finse supermarkt
20 nov Avebe ziet kansen voor aardappeleiwit in vleesververvangers
19 nov GPS in Nunspeet vraagt faillissement aan
19 nov Vleesgroothandel De Klasse fuseert met Vlees van Wolvega
19 nov Ahold Delhaize koopt online supermarkt FreshDirect
19 nov NVWA publiceert Handboek nieuwe voedingsmiddelen
19 nov ING: Economie groeit weer in 2021
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?