Multiscope: '9 miljoen Nederlanders letten op keurmerk'
bron: FoodPro Network
's-HERTOGENBOSCH - Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
Dierenwelzijn belangrijkste keurmerk
Keurmerken voor het welzijn van dieren zijn het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.
Max Havelaar meest bekend
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.
Verse producten
De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.
Bekijk de volledige Smart Food Monitor hier.
Bron: Multiscope
Laatste nieuws
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan