Tesco boekt coronawinst

LONDEN - De Britse supermarktketen Tesco noteerde tot eind augustus 6,6% meer omzet en 4% meer brutowinst. De groei komt voornamelijk door het veranderde koopgedrag door de coronapandemie. 

De kersverse Tesco-CEO Ken Murphy is verheugd over de cijfers: “Ik ben echt blij met de strategie en de richting van het bedrijf”, aldus de topman die pas vorige week overkwam van drogisterijgigant Boots: “Het is mijn taak om het momentum in het bedrijf te behouden en te focussen op het leveren van een geweldige kerst.”

Tesco maakt tevens bekend dat de verkoop van voedingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk met meer dan 9% is gestegen in de zes maanden tot 29 augustus. De gemiddelde omzet per kassabon ging met liefst 56% omhoog, aangezien klanten minder naar de supermarkt gaan maar meer kopen.

90% meer online boodschappen

De e-commerceverkoop steeg met liefst 90%. Tesco heeft de capaciteit voor thuislevering in het voorbije halfjaar verdubbeld en heeft nu de beschikking over 1,5 miljoen tijdvakken per week. 

In totaal noteerde Tesco een omzet van 29,3 miljard euro, een stijging van 6,6%. De brutowinst steeg daarbij met 4,4% tot circa 1,3 miljard euro. Tesco kon in het Verenigd Koninkrijk profiteren van circa 273,4 miljoen euro aan belastingvoordelen die de Britse overheid ter beschikking stelt van bedrijven getroffen door de coronacrisis.





Laatste nieuws