Auchan schrapt 1.475 banen in Frankrijk en zet in op online

LILLE - Auchan ontslaat 1.475 medewerkers bij een ingrijpende reorganisatie. De Franse supermarktketen verandert van strategie, nu de coronacrisis er mede voor zorgt dat mensen nog meer online bestellen en minder de hypermarkten van het concern bezoeken.

"De hypermarkt heeft minder succes," aldus Auchan-topman Jean-Denis Deweine over de trend die al voor de coronapandemie in gang gezet was. Alleen heeft Covid-19 de evolutie naar meer digitaal en meer lokaal versneld, en is de Franse supermarktbranche “waarschijnlijk te traag geweest met het ontwikkelen van nieuwe modellen”, aldus de CEO tegenover RTL France.

In zijn huidige plannen ‘Renaissance voor 2022’ ontslaat Auchan 1.475 medewerkers. Er zullen met de verandering van de strategie ook weer 377 nieuwe banen ontstaan, wat het totaal op 1.088 verloren banen brengt. Het is de tweede ontslagronde in korte tijd, want in januari vroeg Auchan ruim 600 medewerkers op het kantoor om te vertrekken.

Online omzet verdubbelen en nieuwe pick-up-points

Auchan wil zijn online omzet verdubbelen tegen 2022 en gaat voor een uniform beheer van zijn toeleveringsketen, van de leverancier tot de klant. Onderdeel daarvan is de verdere digitalisering van het aanbod en het versnellen van de ‘customer journey’ van de klant.

De Franse keten zet daarbij sterk in op nieuwe afhaalpunten. Er komen ongeveer 300 voetgangersdrives in de Franse stadscentra. Auchan heeft al 4 van deze voetgangersdrives in haar thuisstad Lille.





Laatste nieuws