België: marktkansen op het gebied van vleesvervangers en kweekvlees

09-09 10:41 | bron: FoodPro Network

ANTWERPEN - Al een aantal jaren vertoont de markt voor vlees in België een dalende tendens. Zo daalde de thuisconsumptie van rood vlees in 5 jaar tijd van 19,6 naar 16,4 kg in 2019. Echter, deze daling gaat gepaard met een duidelijke verschuiving ten faveure van gevogelte, vis, vleesvervangers, vegetarisch en veganistisch eten. Ook kweekvlees zal op niet al te lange termijn in dit rijtje passen, aldus de verwachtingen. Hierover bericht Agroberichten Buitenland.

Soorten vleesvervangers

In het algemeen onderscheidt men 5 soorten vleesvervangers:

1) traditionele producten: plantaardig zoals tofu, tempé en seitan
2) samengestelde producten: plantaardige producten op basis van algen/quinoa/hennep, die wel op bewerkte vleesproducten lijken, maar niet de smaak en structuur van vlees hebben (bijv. falafels)
3) producten met een duidelijke vleesstructuur en –smaak en deze worden ook in de markt gezet als spekjes, worstjes of kipfilet
4) Single Cell Protein: het kweken van cellen van microbiële of dierlijke oorsprong, bijv. quorn (microfungi) of kweekvlees. Afgezien van quorn zijn SCP-producten nog niet verkrijgbaar in Europa.
5) hybride producten (combinatie van vlees met plantaardige grondstoffen – nog volop in ontwikkeling)

Belgische markt voor vleesvervangers

Een paar cijfers (bron: GfK Belgium/VLAM):

  • 42% van de Belgen eet 1x/week vis
  • 23% van de Belgen eet minimaal 1x/week een vegetarische vleesvervanger
  • 35% eet minimaal 1 x/week geen vlees/vis/vegetarische vleesvervanger
  • vegetarische vleesvervangers hebben een marktaandeel van 2,4% in de Belgische vleesmarkt (totale omzet 1,7 miljard euro - schatting van Nestlé), maar dat is wel stijgend
  • de thuisconsumptie van rood vlees daalde in 5 jaar tijd van 19,6 naar 16,4 kg in 2019; daarnaast at de Belg ook nog 8,4 kg gevogelte en wild, 4,6 kg vis, en 0,35 kg vegetarische vleesvervangers
  • volgens de organisatie EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) telt Wallonië 9% flexitariërs, 9% vegetariërs en 1% veganisten. In Vlaanderen zijn die aantallen respectievelijk 8%, 3% en 1%.

Vooral onder stedelingen wint een vegetarisch/veganistisch/flexitarisch menu aan populariteit o.a. dankzij de succesvolle Vlaamse campagne “Donderdag Veggiedag”. Van alle vegetarische burgers verkrijgbaar in België is er slechts één echt Belgisch: de Greenway Burger van het vegetarische voedingsbedrijf Greenway/Delifresh. Het productieproces van deze burger is echter uitbesteed aan 2 Vlaamse vleesproducenten (Marmo en Dekeyzer-Ossaer).

Ook andere Vlaamse vleesverwerkers volgen de markt voor vleesvervangers op de voet. Zo heeft de CEO van de Vlaamse vleesverwerker Imperial Meat Products (jaaromzet van 209 miljoen euro in 2018) in een interview aangegeven dat hij tegen 2025 de helft van zijn omzet uit vegetarische producten wil halen (tegen 4% in 2019). Ter Beke, een andere grote Vlaamse vleesverwerker (omzet 178 miljoen euro in 2018) is nog niet actief in dit segment, maar bezint zich op de markt voor vegetarisch en veganistisch broodbeleg. In 2018 groeide het aantal gezinnen dat deze producten wel eens kocht met 17% t.o.v. één jaar eerder (tot 9%). Vooralsnog gaat het echter om een beperkte markt van 6,6 miljoen euro (of te wel 0,3% van de totale Belgische vleesmarkt).

Een ander segment waar België al actief is met productie en onderzoek, is de teelt van plantaardige eiwitten, die als grondstoffen kunnen dienen voor de productie van vleesvervangers.

Bekijk hier meer informatie.

 

Bron: Agroberichten Buitenland





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 sep Storing bij AH: online boodschappen doen niet mogelijk
23 sep Ahold Delhaize zet in op halvering van de voedselverspilling in 2030
23 sep 5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren
23 sep 12 Tips tegen voedselfraude (update)
22 sep Vivera opent vernieuwde fabriek
22 sep Onderzoek laat dringende noodzaak zien voor aanleren gezond gedrag op basisschool
22 sep Food Fellows komt met sauzen van geredde groenten
22 sep 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
22 sep Direct efficiënt inspecteren. Kosteloos en zonder moeite!
22 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
21 sep 18 procent consumenten eet gezonder door coronacrisis
21 sep Recall Albert Heijn worst
21 sep Nestlé's plantaardige 'bacon cheeseburger' verkrijgbaar in de VS
21 sep Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
21 sep Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
21 sep Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
18 sep Hoe maken we duurzame én voedzame voedingsmiddelen?
18 sep In cafés wordt juist in de laatste uurtjes veel omzet behaald
18 sep Werknemers werken meer uren sinds coronacrisis
18 sep 'Lokaal voedsel kan binnen 5 jaar naar marktaandeel van 25%'
18 sep Listeria: voorkomen beter dan genezen
18 sep Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
17 sep Alle Nespresso cups tegen 2022 CO2-neutraal
17 sep FrieslandCampina gaat duurzamer geproduceerde melk aan andere zuivelbedrijven leveren
17 sep Verse kant-en-klaar maaltijden voor baby's
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?