Vleesvervangers steeds vaker in reclamefolders te vinden

AMSTERDAM - Vleesvervangers zijn de laatste jaren steeds vaker in reclamefolders te vinden, blijkt vandaag uit onderzoek van Wakker Dier.

Waar er in 2015 nog voor elke elf aanbiedingen met vlees er één voor vleesvervangers was, is er nu voor elke vier aanbiedingen met vlees, er ook een vleesvervanger in de aanbieding. 

Voor dit onderzoek vergeleek Wakker Dier de supermarktaanbiedingen over de eerste helft van de jaren 2015 tot en met 2020. In deze vijf jaar is het aandeel vega-stunts opgelopen van ruim 8 naar 21%. De grootste stappen werden gezet in 2017 en 2020. In beide jaren steeg het aandeel vleesvervangers met meer dan vier procentpunt.

De trend past volgens Wakker Dier geheel in het beeld dat steeds minder mensen dagelijks vlees eten. "Vlees eten is voor veel Nederlanders geen automatisme meer. Daardoor kies je makkelijker voor een dagje wat anders. Dat zet de deur open naar een veel diervriendelijker eetpatroon", aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

De opmars van vegetarische alternatieven past in de flexitariër-trend: een vleesvrije dag is steeds populairder. Supermarkten springen in op deze trend. Jumbo en DekaMarkt zijn het beste bezig: zij hebben voor elke twee vleesaanbiedingen ook een vleesvervanger in de aanbieding. Aldi is de achterloper: zij zet maar liefst zestien vleesaanbiedingen tegenover één vegetarisch alternatief. Ook bij Spar worden de vleesvrije alternatieven bedolven onder het geweld van vleesstunts; tegenover tien vleesaanbiedingen staat slechts één vega-optie.
 
 
Bron: Wakker Dier




Laatste nieuws