Na 5 jaar weer groei bio speciaalzaken

02-09 12:19 | bron: FoodPro Network

EDE - Voor het eerst sinds vijf jaar is de omzet van biologische speciaalzaken weer gestegen (1,8%), zo blijkt uit het Bionext trendrapport 2020 dat volgende week wordt gepubliceerd. De toenemende concurrentiedruk vanuit supermarkten maakten het veel speciaalzaken de afgelopen jaren niet makkelijk. De lichte omzetgroei in 2019 lijkt voor te komen uit een toenemende vraag van consumenten en het beperktere biologische aanbod in supermarkten. Het Covid-19 virus had in 2019 nog geen invloed op de cijfers. Hierover bericht Bionext.

De omzet van biologische speciaalzaken steeg in 2019 naar € 327,4 miljoen (1,8%). Met name de verkoop van vers, zoals brood (10,9%) en zuivel/kaas (3,6%) zijn aanzienlijk gestegen. Na jaren van afname lijkt 2019 daarmee een trendbreuk. Tussen 2015-2018 nam de omzet van speciaalzaken aanzienlijk af, van 340 miljoen naar 321,6 miljoen euro. Dit kwam deels door een daling van het aantal biologische speciaalzaken. Nederland telt momenteel 315 biologische speciaalzaken, bijna een derde van deze winkels valt onder een grotere formule. Buiten de stevige concurrentie vanuit de supermarkten, sloten kleinere winkels hun deuren wegens de leeftijd van de ondernemers.

Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging en eigenaar van een biologisch speciaalzaak in Rotterdam:“Het is fijn om te merken dat meer consumenten ons weer vaker weten te vinden. Juist dat wat biologische speciaalzaken onderscheid van de supermarkt, zoals persoonlijk advies, een volledig aanbod en veel kennis bij personeel, lijken consumenten te waarderen.”

Overstapweken

In veel biologische speciaalzaken zijn nu ‘De overstapweken’ georganiseerd (31 augustus tot 13 september). Een manier voor consumenten om meer biologische producten & merken te proberen en zelf de voordelen van biologisch te ontdekken. Na de vakantieperiode kiezen veel mensen ervoor om bewuster te eten en te leven, een goed moment voor zo’n overstap. ‘De overstapwerken’ zijn onderdeel van de campagne Bio lekker voor je, gesteund vanuit de Europese unie. Voor meer informatie: www.biolekkervoorje.nl

 

Bron: Bionext





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 sep Boodschappen bezorgen is voor Albert Heijn nog geen goudmijn
23 sep Storing bij AH: online boodschappen doen niet mogelijk
23 sep Ahold Delhaize zet in op halvering van de voedselverspilling in 2030
23 sep 5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren
23 sep 12 Tips tegen voedselfraude (update)
22 sep Vivera opent vernieuwde fabriek
22 sep Onderzoek laat dringende noodzaak zien voor aanleren gezond gedrag op basisschool
22 sep Food Fellows komt met sauzen van geredde groenten
22 sep 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
22 sep Direct efficiënt inspecteren. Kosteloos en zonder moeite!
22 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
21 sep 18 procent consumenten eet gezonder door coronacrisis
21 sep Recall Albert Heijn worst
21 sep Nestlé's plantaardige 'bacon cheeseburger' verkrijgbaar in de VS
21 sep Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
21 sep Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
21 sep Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
18 sep Hoe maken we duurzame én voedzame voedingsmiddelen?
18 sep In cafés wordt juist in de laatste uurtjes veel omzet behaald
18 sep Werknemers werken meer uren sinds coronacrisis
18 sep 'Lokaal voedsel kan binnen 5 jaar naar marktaandeel van 25%'
18 sep Listeria: voorkomen beter dan genezen
18 sep Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
17 sep Alle Nespresso cups tegen 2022 CO2-neutraal
17 sep FrieslandCampina gaat duurzamer geproduceerde melk aan andere zuivelbedrijven leveren
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?