Schouten deelt contouren Nationale Eiwittransitie
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - Minister Schouten heeft de eerste contouren van de Nationale Eiwitstrategie naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin schetst Schouten de beweging die de land- en tuinbouw, voedselindustrie, supermarkten en consumenten moeten maken.
Nederland en Europa moet zelfvoorzienend worden in plantaardig eiwit voor menselijke en dierlijke consumptie. De teelt en consumptie van eiwitrijke gewassen moet daarom een impuls krijgen en reststromen beter tot waarde worden gebracht, zo schrijft Schouten in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgens de minister heeft de coronacrisis kwetsbaarheden aangetoond in ons voedselsysteem. 'Ik benadruk daarom het belang van korte ketens, van voedsel en veevoer dat in de omgeving wordt geproduceerd.'
Hoofdlijnen Nationale Eiwitstrategie
Schouten: "Wat gaan we komende jaren in Nederland doen om Europa meer zelfvoorzienend te maken in haar behoefte aan plantaardig eiwit? Hoe kan de markt voor plantaardige en innovatieve eiwitten worden versterkt? Hierover heeft in mei een uitgebreide online stakeholdersconsultatie plaatsgevonden met partijen uit de gehele eiwit-waardeketen (ondernemers, onderzoekers, overheden en NGO’s). Dit heeft veel vernieuwende ideeën en realistische inzichten opgeleverd. Ook was ik onder de indruk van alle initiatieven die in Nederland worden ontplooid op dit gebied.
Deze suggesties en aandachtspunten worden meegenomen bij de ontwikkeling van de NES, die wordt opgezet langs drie sporen. Alle drie de sporen omvatten de gehele eiwitwaardeketen van productie tot en met consumptie. Het uitgangspunt is dat de mogelijkheden moeten bijdragen aan verduurzaming, gezond en veilig voedsel, verdienvermogen voor Nederland en vraaggerichte innovatie".
Bekijk de volledige Kamerbrief hier.
Bron: Rijksoverheid
Laatste nieuws
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan