Toezichthouder: 'Duurzamer vlees kan ook zonder concurrentiebeperkende afspraken'

01-09 15:01 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - In de schappen van de supermarkt ligt nu veel meer kippenvlees waarvan de kip een beter leven heeft gehad. Vrijwel al het kippenvlees is diervriendelijker dan het eerder gestrande gezamenlijke initiatief van producenten en winkels, de ‘Kip van Morgen’. Dat blijkt uit een studie van de Autoriteit Consument & Markt naar de diversiteit en prijs van het aanbod van kippenvlees in de supermarkten.

Concurrentiebeperkingen kunnen noodzakelijk zijn om duurzame producten te krijgen. Daarover heeft de ACM in juli de leidraad duurzaamheidsafspraken gepresenteerd. Maar concurrentie tussen bedrijven kan dus ook verduurzaming bevorderen.

Producenten en winkeliers wilden in 2013 samen afspraken maken om het welzijn van de kippen te verbeteren; de ‘Kip van Morgen’. De afspraken beperkten de concurrentie en waren volgens de ACM - kort gezegd - een ‘slechte deal voor kip en consument’. De consument zou meer gaan betalen voor een marginale verbetering van het kippenwelzijn. Na het negatieve oordeel van de ACM, werd de samenwerking gestaakt.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’. Daarbij hebben onafhankelijke keurmerken waar consumenten vertrouwen in hebben een belangrijke rol gespeeld, bijvoorbeeld het ‘Beter Leven Keurmerk’. De ACM moedigt het gebruik van dat soort keurmerken aan bij de verdere verduurzaming van de voedselketen .”

Uit de studie van de ACM blijkt dat de verschillende partijen eigen initiatieven hebben genomen. Het aanbod van duurzamer en welzijnsvriendelijker kippenvlees is groter dan ooit en blijft zich in positieve zin ontwikkelen. De ‘plofkip’ is vrijwel geheel uit de schappen verdwenen. Het kippenwelzijn van de in Nederlandse supermarkten verkochte kip staat nu op een hoger niveau dan het niveau van de ‘Kip van Morgen’. Daarbij heeft kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk het marktaandeel bijna verdubbeld in de periode 2014-2018.

Ruimte voor duurzaamheidsafspraken

De ontwikkelingen na het oordeel van de ACM over de ‘Kip van Morgen’ laten zien dat concurrentiebeperking tussen bedrijven niet altijd noodzakelijk is voor een meer duurzame productie. Bedrijven kunnen ook in onderlinge concurrentie – zo nodig met nieuwe standaarden van een onafhankelijk keurmerk – hun diensten en producten verduurzamen. Concurrentie kan juist een aanjager zijn van verduurzaming in plaats van een belemmering, zoals soms wordt aangenomen.

Maar een beperking van de concurrentie kan inderdaad noodzakelijk voor het bereiken van duurzame doelen. In juli presenteerde de ACM daarom de leidraad duurzaamheidsafspraken. Daarin staat beschreven wanneer samenwerking de concurrentie niet beperkt. Bijvoorbeeld afspraken om samen een onafhankelijk keurmerk op te richten. In de leidraad staat ook onder welke omstandigheden een concurrentiebeperking toch kan zijn toegestaan. Een van de belangrijke voorwaarden is dat de afspraken tussen de bedrijven echt noodzakelijk zijn om de duurzaamheidsdoelen te bereiken en dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Meer informatie is te vinden in de Notitie Welzijn kip van nu en ‘Kip van Morgen’ op de website van de Autoriteit Consument & Markt

 

Bron: Autoriteit Consument & Markt





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 sep Boodschappen bezorgen is voor Albert Heijn nog geen goudmijn
23 sep Storing bij AH: online boodschappen doen niet mogelijk
23 sep Ahold Delhaize zet in op halvering van de voedselverspilling in 2030
23 sep 5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren
23 sep 12 Tips tegen voedselfraude (update)
22 sep Vivera opent vernieuwde fabriek
22 sep Onderzoek laat dringende noodzaak zien voor aanleren gezond gedrag op basisschool
22 sep Food Fellows komt met sauzen van geredde groenten
22 sep 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
22 sep Direct efficiënt inspecteren. Kosteloos en zonder moeite!
22 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
21 sep 18 procent consumenten eet gezonder door coronacrisis
21 sep Recall Albert Heijn worst
21 sep Nestlé's plantaardige 'bacon cheeseburger' verkrijgbaar in de VS
21 sep Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
21 sep Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
21 sep Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
18 sep Hoe maken we duurzame én voedzame voedingsmiddelen?
18 sep In cafés wordt juist in de laatste uurtjes veel omzet behaald
18 sep Werknemers werken meer uren sinds coronacrisis
18 sep 'Lokaal voedsel kan binnen 5 jaar naar marktaandeel van 25%'
18 sep Listeria: voorkomen beter dan genezen
18 sep Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
17 sep Alle Nespresso cups tegen 2022 CO2-neutraal
17 sep FrieslandCampina gaat duurzamer geproduceerde melk aan andere zuivelbedrijven leveren
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?