Verschuivingen in Nederlandse zuivelconsumptie

HILVERSUM - Zuivelproducten als melk, karnemelk, vla en toetjes worden in Nederlandse supermarkten steeds minder verkocht. Marktonderzoeker IRI zag in de Nederlandse supermarkten tussen 2016 en 2019 het aantal verkochte liters van deze producten dalen met percentages van 6 tot liefst 25%.

Bas Roelofs, bij zuivelgigant FrieslandCampina verantwoordelijk voor Nederland, erkent tegenover de NOS dat zuivel in ons land niet bepaald aan de winnende hand is. Enkele oorzaken volgens hem: de enorme keuze die een consument anno 2020 heeft als het gaat om dranken. Van water en frisdrank tot de vele thee- en koffiesoorten.

Daarnaast blijken consumenten steeds huiveriger om een toetje in huis te halen vanwege de vele toegevoegde suikers. "Wij zijn er druk mee bezig om die suikers te verminderen in onze producten", aldus Roelofs in het NOS Radio 1 Journaal.

Niet het hele zuivelschap is overigens kommer en kwel; producten als yoghurt, kwark en houdbare melk voor bijvoorbeeld in de cappuccino stegen wel in omzet.

Roelofs. "We gaan ook meer kleinere en hersluitbare verpakkingen en drinkflessen voor onderweg ontwikkelen, zodat we die kunnen verkopen in bijvoorbeeld pompshops en kiosken op het station."

Daarnaast is FrieslandCampina bezig met het ontwikkelen van 'nieuwe' melk, die duurzamer is geproduceerd en het keurmerk 'On the Way to PlanetProof' draagt. 

 

Bron: NOS





Laatste nieuws