Muller (Ahold Delhaize) waarschuwt voor schadelijke algoritmes

14-07 13:34 | bron: FoodPro Network

ZAANDAM - Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker voor supermarkten, maar bevooroordeelde algoritmes kunnen grote schade aanrichten. Ahold Delhaize wil daar scherper op gaan letten, aldus topman Frans Muller.

Algoritmes kunnen bevooroordeeld zijn door hun ontwerp of door de data waarmee ze zijn getraind, aldus de topman van Ahold Delhaize. Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer de teams die de algoritmes ontwikkelen, niet evenwichtig zijn samengesteld. Daarom let Ahold Delhaize er scherper op dat die teams de juiste bezetting hebben. Zo kijkt Ahold Delhaize naar de diversiteit, achtergrond, geslacht en wereldoriëntatie. Op die manier moeten ze een representatief beeld vormen van de gevarieerde klantenkring van Ahold Delhaize.

Met 55 miljoen klanten per week in Europa, de VS en Azië moet vooringenomenheid zoveel mogelijk worden uitgesloten, aldus de topman op het jaarlijkse congres van het Erasmus Centre of Data Analytics (ECDA), waarover Computable bericht.

De klantreis wordt meer datagestuurd, waardoor artificiële intelligentie een steeds grotere rol gaat spelen voor supermarkten. "Maar de algoritmes konden niet verhinderen dat bepaalde schappen aan het begin van de coronacrisis leeg raakten. De pandemie leidde in Nederland tot een stijging van de online bestellingen met liefst 500%.  Een op de drie klanten ging de app gebruiken. Het aantal transacties nam zowel in de winkels als online sterk toe. Zonder ‘rijke data’ en goede algoritmes had Ahold Delhaize dit nooit zo goed kunnen opvangen."

Muller verwacht daarbij veel van verregaande automatisering en robotisering in de bevoorradingsketen, waarbij algoritmes zorgen voor de aanvulling van voorraden. 

 

Bron: Computable

Foto: Frans Muller, Ahold Delhaize





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
10 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 10 t/m 21 augustus
07 aug Uber moet het vooral hebben van de bezorging van eten
07 aug Omzetgroei van 4 procent voor Corbion in eerste helft van 2020
07 aug Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
07 aug Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
07 aug Blijf vanaf 12 euro per dag in contact met uw doelgroep: de voedingsindustrie
06 aug Resultaten onderzoek naar prijzen in voedselketen verschijnen in september
06 aug NVWA gaat inspectieresultaten van horecabedrijven openbaar maken
06 aug Muller: ‘stevige’ winstdeling personeel AH
06 aug Verschuivingen in Nederlandse zuivelconsumptie
06 aug Meer omzet en hoger verlies voor Beyond Meat
06 aug Eten in Hong Kong
06 aug SGS Digicomply (video)
05 aug Ahold Delhaize ziet winst verdubbelen
05 aug Starbucks, Pizza Hut en Burger King sluiten zich aan bij Thuisbezorgd.nl
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?