Muller (Ahold Delhaize) waarschuwt voor schadelijke algoritmes
bron: FoodPro Network
ZAANDAM - Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker voor supermarkten, maar bevooroordeelde algoritmes kunnen grote schade aanrichten. Ahold Delhaize wil daar scherper op gaan letten, aldus topman Frans Muller.
Algoritmes kunnen bevooroordeeld zijn door hun ontwerp of door de data waarmee ze zijn getraind, aldus de topman van Ahold Delhaize. Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer de teams die de algoritmes ontwikkelen, niet evenwichtig zijn samengesteld. Daarom let Ahold Delhaize er scherper op dat die teams de juiste bezetting hebben. Zo kijkt Ahold Delhaize naar de diversiteit, achtergrond, geslacht en wereldoriëntatie. Op die manier moeten ze een representatief beeld vormen van de gevarieerde klantenkring van Ahold Delhaize.
Met 55 miljoen klanten per week in Europa, de VS en Azië moet vooringenomenheid zoveel mogelijk worden uitgesloten, aldus de topman op het jaarlijkse congres van het Erasmus Centre of Data Analytics (ECDA), waarover Computable bericht.
De klantreis wordt meer datagestuurd, waardoor artificiële intelligentie een steeds grotere rol gaat spelen voor supermarkten. "Maar de algoritmes konden niet verhinderen dat bepaalde schappen aan het begin van de coronacrisis leeg raakten. De pandemie leidde in Nederland tot een stijging van de online bestellingen met liefst 500%. Een op de drie klanten ging de app gebruiken. Het aantal transacties nam zowel in de winkels als online sterk toe. Zonder ‘rijke data’ en goede algoritmes had Ahold Delhaize dit nooit zo goed kunnen opvangen."
Muller verwacht daarbij veel van verregaande automatisering en robotisering in de bevoorradingsketen, waarbij algoritmes zorgen voor de aanvulling van voorraden.
Bron: Computable
Foto: Frans Muller, Ahold Delhaize
Laatste nieuws
-
19 apr Hogere prijzen en volumes bij Danone
-
19 apr Cacaoprijzen breken records
-
19 apr Mosa Meat start pilot-fabriek op Brightlands campus
-
19 apr Unilever zwakt duurzaamheidsdoel voor plastic af
-
19 apr Activistische aandeelhouders eisen gezonde voeding van Nestlé
-
19 apr Colruyt krijgt goedkeuring voor overname 54 Match- en Smatch-winkels
-
19 apr Cacaoboeren gaan in Brussel protesteren tegen lage prijzen
-
19 apr Starbucks opent elke drie dagen nieuwe vestiging in India
-
18 apr Greenyard neemt ijsjesfabrikant Crème de la Crème over
-
18 apr Worst uit het lab valt in de smaak bij eerste proeverij in Europa
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan