Muller (Ahold Delhaize) waarschuwt voor schadelijke algoritmes

ZAANDAM - Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker voor supermarkten, maar bevooroordeelde algoritmes kunnen grote schade aanrichten. Ahold Delhaize wil daar scherper op gaan letten, aldus topman Frans Muller.

Algoritmes kunnen bevooroordeeld zijn door hun ontwerp of door de data waarmee ze zijn getraind, aldus de topman van Ahold Delhaize. Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer de teams die de algoritmes ontwikkelen, niet evenwichtig zijn samengesteld. Daarom let Ahold Delhaize er scherper op dat die teams de juiste bezetting hebben. Zo kijkt Ahold Delhaize naar de diversiteit, achtergrond, geslacht en wereldoriëntatie. Op die manier moeten ze een representatief beeld vormen van de gevarieerde klantenkring van Ahold Delhaize.

Met 55 miljoen klanten per week in Europa, de VS en Azië moet vooringenomenheid zoveel mogelijk worden uitgesloten, aldus de topman op het jaarlijkse congres van het Erasmus Centre of Data Analytics (ECDA), waarover Computable bericht.

De klantreis wordt meer datagestuurd, waardoor artificiële intelligentie een steeds grotere rol gaat spelen voor supermarkten. "Maar de algoritmes konden niet verhinderen dat bepaalde schappen aan het begin van de coronacrisis leeg raakten. De pandemie leidde in Nederland tot een stijging van de online bestellingen met liefst 500%.  Een op de drie klanten ging de app gebruiken. Het aantal transacties nam zowel in de winkels als online sterk toe. Zonder ‘rijke data’ en goede algoritmes had Ahold Delhaize dit nooit zo goed kunnen opvangen."

Muller verwacht daarbij veel van verregaande automatisering en robotisering in de bevoorradingsketen, waarbij algoritmes zorgen voor de aanvulling van voorraden. 

 

Bron: Computable

Foto: Frans Muller, Ahold Delhaize





Laatste nieuws