Effectiviteit van verbod op prijsacties met suikerhoudende dranken

DEN HAAG - Een aantal gezondheidsorganisaties heeft de overheid voorgesteld om een verbod in te stellen van kortingsacties op suikerhoudende dranken. Door deze maatregel zou de verkoop van suikerhoudende dranken afnemen. Nederlanders krijgen teveel suiker binnen, met name via suikerhoudende dranken.
Rijksoverheid heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd literatuuronderzoek te doen naar het effect van een verbod op verkoopkortingen, marketing en reclame op de verkoop van suikerhoudende dranken en producten. Hier blijkt nog weinig over bekend.

De effectiviteit van een verbod op prijsaanbiedingen of een verbod op marketing en reclame in de supermarkt op de verkoop van suikerhoudende dranken zijn nog niet direct onderzocht. Wel zijn er indirecte aanwijzingen dat deze maatregelen kunnen bijdragen aan het verlagen van de aankoop van suikerhoudende dranken. Prijsaanbiedingen komen met name voor op ongezonde producten en verhogen, in ieder geval op korte termijn, de verkoop.

Het verbieden van reclame voor ongezonde voedingsmiddelen op televisie, radio of internet gericht op jonge kinderen lijkt effectief om de verkoop hiervan te verlagen. In hoeverre een verbod op prijsaanbiedingen of een marketing- en reclameverbod, specifiek in de supermarkt, op langere termijn een direct effect heeft op de consumptie van suikerhoudende dranken, moet nog onderzocht worden.


Bekijk het hele rapport hier.

 

Bron: RIVM





Laatste nieuws