Effectiviteit van verbod op prijsacties met suikerhoudende dranken

24-06 11:43 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Een aantal gezondheidsorganisaties heeft de overheid voorgesteld om een verbod in te stellen van kortingsacties op suikerhoudende dranken. Door deze maatregel zou de verkoop van suikerhoudende dranken afnemen. Nederlanders krijgen teveel suiker binnen, met name via suikerhoudende dranken.
Rijksoverheid heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd literatuuronderzoek te doen naar het effect van een verbod op verkoopkortingen, marketing en reclame op de verkoop van suikerhoudende dranken en producten. Hier blijkt nog weinig over bekend.

De effectiviteit van een verbod op prijsaanbiedingen of een verbod op marketing en reclame in de supermarkt op de verkoop van suikerhoudende dranken zijn nog niet direct onderzocht. Wel zijn er indirecte aanwijzingen dat deze maatregelen kunnen bijdragen aan het verlagen van de aankoop van suikerhoudende dranken. Prijsaanbiedingen komen met name voor op ongezonde producten en verhogen, in ieder geval op korte termijn, de verkoop.

Het verbieden van reclame voor ongezonde voedingsmiddelen op televisie, radio of internet gericht op jonge kinderen lijkt effectief om de verkoop hiervan te verlagen. In hoeverre een verbod op prijsaanbiedingen of een marketing- en reclameverbod, specifiek in de supermarkt, op langere termijn een direct effect heeft op de consumptie van suikerhoudende dranken, moet nog onderzocht worden.


Bekijk het hele rapport hier.

 

Bron: RIVM





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
13 jul CBL wil met boerenorganisaties een Voedselcollectief oprichten
13 jul Download nu het onderzoek naar voedselveiligheid
13 jul La Place sluit kwart van vestigingen: honderden banen in het geding
13 jul Albert Heijn werkt tekorten weg na boerenprotest
13 jul Aantal faillissementen in eerste half jaar 2020 gelijk gebleven
13 jul Plant & Productie Management, een vak apart
13 jul Blijf vanaf 12 euro per dag in contact met uw doelgroep: de voedingsindustrie
13 jul LI-5600, een etiket boven én onderaan! (video)
10 jul Biotechnologiebedrijf in Singapore produceert melk in een laboratorium
10 jul België verplicht mondkapje in supermarkt
10 jul Bijna een op de drie werkenden kreeg overheidssteun om corona
10 jul Vion rekent op flinke veekrimp voor 2030
10 jul Walmart laat robots de vloer schrobben (video)
10 jul Whitepaper: EnSURE Touch
09 jul ‘Ahold Delhaize gaat strijd aan met Jumbo voor Hema’
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?