5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren

BRUSSEL - Wat eten we morgen? Op die belangrijke vraag, vandaag relevanter dan ooit, geven de winnaars van de Food At Work Ecotrophelia Awards alvast hun antwoord in de vorm van innovatieve producten die, wie weet, binnenkort in de winkelrekken liggen. Ze schotelen ons 5 trends voor: meer evenwichtige en duurzaam geproduceerde producten, “zero-waste”, alternatieve eiwitbronnen, diversiteit en food “on-the-go”.

De hoofdprijs van de wedstrijd waarmee de voedingsindustrie jongeren warm wil maken voor een loopbaan bij de grootste industriële sector van ons land, ging dit jaar naar een team van de UCLouvain. Ze wonnen met hun product “Aloya”, een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen en een bron van omega-3 vetzuren, hierover bericht de Fevia.

5 nieuwe trends op ons bord

Onze innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim zaten mee in de jury om de teams en hun producten te beoordelen. Zij zien alvast 5 trends in de producten die de jongeren ontwikkelden, trends die ook bij onze voedingsbedrijven vandaag al terugkomen.

  1. De eerste trend is de zoektocht naar antwoorden op de vraag naar meer evenwichtige en duurzaam geproduceerde voeding. “Voedingsbedrijven spelen hierop in door te investeren in innovatie om het voedingsaanbod evenwichtiger te maken, zonder in te boeten op kwaliteit. De voorbije jaren ging er veel aandacht naar producten met minder suikers, vetten en zout terwijl we nu steeds meer gaan voor meer vezels, bijvoorbeeld via volkoren producten. Daarvan weten we dat we de grootste impact op de volksgezondheid kunnen hebben”, benadrukt Bart Buysse, CEO van Fevia.
     
  2. De tweede trend is er één die al een tijdje aan populariteit wint: zero-waste. Voedingsbedrijven proberen niet alleen zo weinig mogelijk energie en water te verbruiken in de productie maar zetten steeds meer in hergebruik van materialen en grondstoffen tijdens productieprocessen. Nevenstromen uit de productie krijgen steeds vaker een “tweede leven” als ingrediënten in innovatieve nieuwe producten. Dergelijke producten helpen in de strijd tegen voedselverlies en zijn vaak ook nutritioneel voordelig.
     
  3. Ook de vraag naar alternatieve eiwitbronnen blijft een opmars kennen. “Meer en meer mensen zoeken naar variatie in hun voeding en dat biedt veel potentieel voor onze voedingsbedrijven. We zien bedrijven investeren in lokale productieketens met veel toegevoegde waarde, zoals erwten of tarwe, waardoor ze kunnen beantwoorden aan consumententrends met lokale ingrediënten”, zegt François Heroufosse, algemeen directeur van Wagralim.
     
  4. Een vierde trend is de zoektocht naar meer diversiteit: van biodiversiteit op het land tot variatie op ons bord.  “Nieuwe gewassen betekent meer mogelijkheden voor landbouwers om af te wisselen en ecologische voordelen na te streven. Tegelijk is de consument ervan bewust dat zo divers mogelijk eten voordelen heeft voor de gezondheid. Het is opvallend dat we tijdens de coronacrisis meer lokaal kopen, dus dat biedt perspectieven om hier diverse ketens uit te bouwen,” aldus Inge Arents, algemeen directeur van Flanders’ FOOD. Ongeveer 2/3 van alle grondstoffen die in de Belgische voedingsbedrijven worden verwerkt komen uit eigen land.
     

De vijfde trend is food “on-the-go”. Door de coronacrisis consumeren we opnieuw meer in ons kot, maar er was weldegelijk een trend om meer onderweg te eten en drinken. We hebben minder tijd en zoeken naar een snelle hap, maar we leggen ook daar de lat steeds hoger. Ook onderweg willen we oplossingen die lekker, evenwichtig en duurzaam geproduceerd zijn.

Bekijk meer informatie over de winnaars op de website van de Fevia

 

Bron: Fevia





Laatste nieuws