Albert Heijn doet online proef met Nutri-Score bij circa 2.000 producten

14-05 08:53 | bron: FoodPro Network

ZAANDAM - Albert Heijn start vandaag een nieuwe proef met het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Gedurende zes weken plaatst de supermarktketen het logo bij circa 2.000 producten op de website. Het is daarbij de bedoeling om te kijken of klanten producten filteren op basis van Nutri-Score, de achterliggende informatie over het logo duidelijk vinden en hun aankopen hierop aanpassen, aldus Albert Heijn op zijn website.

Deze online proef volgt op een eerdere test met het Nutri-Score logo in een Albert Heijn in Den Haag. Voor de proef werkt Albert Heijn samen met wetenschappers van verschillende universiteiten. De proef begint vandaag en loopt tot en met 25 juni 2020.

Eind 2019 koos het ministerie van VWS voor Nutri-Score als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Albert Heijn is positief over deze keuze en hoopt zo snel mogelijk te kunnen starten met de implementatie.

Nutri-Score

In België, Frankrijk, Spanje en Duitsland wordt al gewerkt met Nutri-Score. Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen.

Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert. Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.

 

Zie ook: HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

Zie ook: AH voert Nutri-Score online in en pleit voor landelijke invoering

Zie ook: Ook Iglo kiest voor Nutri-Score op verpakking

Zie ook: Ook Duitsland kiest voor Nutri-Score

Zie ook: HAK zet introductie voedselkeuzelogo Nutri-Score door

Zie ook: Nestlé zet Nutri-Score op alle eigen producten in Europa

 

Bron: Albert Heijn, FoodPro Network 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
29 mei Vleesverwerkingsbedrijf Van Rooi Meat gesloten na 21 positieve coronatests
29 mei Horeca in het eerste kwartaal al zwaar getroffen door coronamaatregelen
29 mei KWID: wanneer en hoe?
29 mei Geaccrediteerde gisten & schimmels analyse in 3 dagen
29 mei Blijf vanaf 12 euro per dag in contact met uw doelgroep: de voedingsindustrie
28 mei Moederbedrijf Douwe Egberts deze week al naar Amsterdamse beurs
28 mei Flinke groei omzet supermarkten in week van Hemelvaart
28 mei Vion gaat transport van personeel anders organiseren
28 mei Ontslagboete wordt toch afgeschaft: noodpakket met maand verlengd
28 mei 'Schuldeisers willen eigenaar worden van HEMA'
28 mei Hoe de houdbaarheid van voedingsmiddelen aanzienlijk verlengd kan worden
28 mei Delino een mosterdgele vloer op maat van elke saus (video)
28 mei Leergang FSSC 22000 Implementatie Training
27 mei Slachthuis Vion in Apeldoorn per direct dicht omdat medewerkers samen in busjes reizen
27 mei Carrefour verlaagt prijzen van nog eens 1.000 producten
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?