Albert Heijn doet online proef met Nutri-Score bij circa 2.000 producten

14-05 08:53 | bron: FoodPro Network

ZAANDAM - Albert Heijn start vandaag een nieuwe proef met het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Gedurende zes weken plaatst de supermarktketen het logo bij circa 2.000 producten op de website. Het is daarbij de bedoeling om te kijken of klanten producten filteren op basis van Nutri-Score, de achterliggende informatie over het logo duidelijk vinden en hun aankopen hierop aanpassen, aldus Albert Heijn op zijn website.

Deze online proef volgt op een eerdere test met het Nutri-Score logo in een Albert Heijn in Den Haag. Voor de proef werkt Albert Heijn samen met wetenschappers van verschillende universiteiten. De proef begint vandaag en loopt tot en met 25 juni 2020.

Eind 2019 koos het ministerie van VWS voor Nutri-Score als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Albert Heijn is positief over deze keuze en hoopt zo snel mogelijk te kunnen starten met de implementatie.

Nutri-Score

In België, Frankrijk, Spanje en Duitsland wordt al gewerkt met Nutri-Score. Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen.

Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert. Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.

 

Zie ook: HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

Zie ook: AH voert Nutri-Score online in en pleit voor landelijke invoering

Zie ook: Ook Iglo kiest voor Nutri-Score op verpakking

Zie ook: Ook Duitsland kiest voor Nutri-Score

Zie ook: HAK zet introductie voedselkeuzelogo Nutri-Score door

Zie ook: Nestlé zet Nutri-Score op alle eigen producten in Europa

 

Bron: Albert Heijn, FoodPro Network 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 nov HelloFresh neemt Amerikaanse branchegenoot Factor75 over
23 nov Danone ontslaat tot 2.000 werknemers
23 nov Model voorspelt groei van Listeria monocytogenes in kaas
23 nov NestlĂ© gaat voor volledig zichtbare bevoorradingsketen
23 nov 6 tips voor succesvolle (food) export
23 nov Webinar: How is Front-of-Pack Nutritional Labeling for Foods Used Around the World?
20 nov Albert Heijn breidt bezorggebied in Vlaanderen flink uit
20 nov 'Drastische aanpassing derde steunpakket ondernemers nodig'
20 nov 'Vanaf 2024 verbod op verkoop van tabak in supermarkten'
20 nov Efteling opent tijdelijke supermarkt
20 nov Iedere dag 'Happy hour' in Finse supermarkt
20 nov Avebe ziet kansen voor aardappeleiwit in vleesververvangers
20 nov Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
19 nov GPS in Nunspeet vraagt faillissement aan
19 nov Vleesgroothandel De Klasse fuseert met Vlees van Wolvega
19 nov Ahold Delhaize koopt online supermarkt FreshDirect
19 nov NVWA publiceert Handboek nieuwe voedingsmiddelen
19 nov ING: Economie groeit weer in 2021
19 nov 12 Tips tegen voedselfraude
19 nov Aviko investeert in nieuwe fabriek
19 nov Meer tijd voor overstap op GS1 Global Data Model
18 nov Praktijklessen SVO in restaurant: studenten leren van chef-kok
18 nov Omzet van voedingsindustrie groeide in derde kwartaal met 1,8 procent
18 nov Unilever wil naar 1 miljard vega(n)-omzet
18 nov Rutte wil dat supermarkten meer doen voor naleving coronaregels
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?