Albert Heijn doet online proef met Nutri-Score bij circa 2.000 producten
bron: FoodPro Network
ZAANDAM - Albert Heijn start vandaag een nieuwe proef met het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Gedurende zes weken plaatst de supermarktketen het logo bij circa 2.000 producten op de website. Het is daarbij de bedoeling om te kijken of klanten producten filteren op basis van Nutri-Score, de achterliggende informatie over het logo duidelijk vinden en hun aankopen hierop aanpassen, aldus Albert Heijn op zijn website.
Deze online proef volgt op een eerdere test met het Nutri-Score logo in een Albert Heijn in Den Haag. Voor de proef werkt Albert Heijn samen met wetenschappers van verschillende universiteiten. De proef begint vandaag en loopt tot en met 25 juni 2020.
Eind 2019 koos het ministerie van VWS voor Nutri-Score als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Albert Heijn is positief over deze keuze en hoopt zo snel mogelijk te kunnen starten met de implementatie.
Nutri-Score
In België, Frankrijk, Spanje en Duitsland wordt al gewerkt met Nutri-Score. Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen.
Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert. Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.
Zie ook: HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren
Zie ook: AH voert Nutri-Score online in en pleit voor landelijke invoering
Zie ook: Ook Iglo kiest voor Nutri-Score op verpakking
Zie ook: Ook Duitsland kiest voor Nutri-Score
Zie ook: HAK zet introductie voedselkeuzelogo Nutri-Score door
Zie ook: Nestlé zet Nutri-Score op alle eigen producten in Europa
Bron: Albert Heijn, FoodPro Network
Laatste nieuws
-
26 apr Torenhoge verwachtingen voor verticale landbouw
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan