Belgische voedingsindustrie vraagt steun voor #FoodHeroes
bron: FoodPro Network
BRUSSEL - Ook tijdens de coronacrisis is het van vitaal belang dat de Belgische agro-voedingsketen kan blijven zorgen voor voeding en dranken. Helaas zien veel voedingsbedrijven intussen werknemers uitvallen, vergroot de druk op wie wel blijft werken en dreigen de kosten zwaar op te lopen. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vraagt daarom dringend extra steun voor voedingsbedrijven en hun werknemers. De sector lanceert vandaag zelf een steuncampagne en vraagt alle Belgen om met de hashtag #FoodHeroes op sociale media werknemers te bedanken die aan de slag blijven om de voedselproductie en -bevoorrading te waarborgen.
De verscherpte maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad de voorbije weken nam om de verspreiding van het coronavirus te beperken, laten zich voelen bij bedrijven en werknemers in de voedingsindustrie. “Onze mensen verdienen alle steun en respect voor de inspanningen die ze doen om ook in moeilijke omstandigheden te blijven zorgen voor onze voeding en dranken. Onze bedrijven nemen extra voorzorgsmaatregelen, onder meer rond social distancing, maar we willen nog een stap verder gaan. Samen met onze 27 sub-sectoren roepen we alle Belgen daarom op om onze voedingshelden via de sociale media een hart onder de riem te steken met de hashtag #FoodHeroes! We hopen dat die zoveel mogelijk weerklank krijgt,” zegt Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele.
Helaas merken heel wat voedingsbedrijven intussen een stijging van het aantal werknemers in arbeidsongeschiktheid. Uit een recente enquête bij leden van Fevia blijkt dat 60% van de voedingsbedrijven nu reeds meer absenteïsme ervaren. Bij 39% van de voedingsbedrijven heeft dat intussen ook een impact op de productie. Fevia vraagt de federale overheid dan ook om de voedingsbedrijven en hun werknemers die aan het werk blijven te stimuleren.
“We moeten het aantrekkelijk houden voor onze Food Heroes om te blijven werken en vragen de overheid om daarbij te helpen. Tegelijk krijgen onze bedrijven te maken met een sterk toenemende kost, door de arbeidsongeschiktheid en door alle bijkomende uitgaven en uitdagingen om de coronacrisis het hoofd te bieden. Ook zij hebben nood aan extra ondersteuning,” aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. “We moeten de voedingsketen draaiende houden. Laten we er dus voor zorgen dat we de bevoorrading van beschermingsmateriaal en andere productiebenodigdheden kunnen blijven garanderen en dat ook de andere schakels in de agrovoedingsketen operationeel blijven.”
Voor meer informatie over de #FoodHeroes campagne en digitale versies van de "Ode aan onze Food Heroes": klik hier
Bron: Fevia - samenwerkingspartner FoodPro Network Belgium
Laatste nieuws
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan