Export in tijden van corona

11-09 06:05 | bron: FoodPro Network

HEERENVEEN - Tot voor kort was de enige associatie die velen met corona hadden beperkt tot Mexicaans bier. Of eigenlijk, lichtkleurig bier uit een flesje met een stukje citroen of limoen in de flessenhals (oorspronkelijk bedoeld om vliegen en andere beestjes te weren), een gebruik dat vooral buiten Mexico een gewoonte is geworden. Inmiddels heeft iedereen een andere associatie met corona. Het virus raakt alles en iedereen, wereldwijd, in niet-vitale en vitale sectoren en dus zeker ook onze tak van sport: de internationale food wereld.   

Deze sector staat nooit stil, een mens moet immers eten. Op dit moment lijken er vooral logistieke uitdagingen te zijn gezien de lege schappen in de winkels enerzijds en volle distributiecentra anderzijds. Maar even tot stilstand komen en bedenken waar we ook alweer mee bezig waren blijft – los van alle urgente problemen - ook voor food ondernemers belangrijk. Wat hadden we ook weer met het team afgesproken in die strategische sessies? Waar wilden we ook weer staan over 5 jaar? Voor velen staat internationaliseren bovenaan het ambitielijstje. Omdat Nederland vaak te klein is om toegevoegde waarde concepten echt rendabel te krijgen. Omdat opschalen en je consumenten zoeken buiten onze landsgrenzen dan essentieel is. Omdat ook voor duurzame concepten potentie gezocht moet worden in de juiste doelgroep. Nederland is een open land, zoals Rutte het verwoordde. Dat gaat niet veranderen, we kunnen de grenzen niet sluiten. We zijn en blijven verbonden met de rest van de wereld, waar mensen leven die meer op ons lijken dan we onszelf soms realiseren. Internationalisering blijft hierin belangrijk. Wellicht zal export hierin wel steeds meer een andere rol krijgen: van producttransport naar kennisoverdracht. Van spullen over de wereld slepen naar steeds meer lokaal produceren. De oplossingen voor de duurzaamheid- en klimaatissues liggen in slimmer innoveren, in kijken hoe het beter kan. Een mooie tijd wellicht om daar nu over na te denken, nu we massaal verplicht thuis zitten.

Ondernemen is risico nemen. En internationaal ondernemen ook. Maar we beperken de risico’s het liefst wel zoveel mogelijk en dat kan door een goede voorbereiding. Het duurt vaak maanden dan wel jaren voordat je product daadwerkelijk op het buitenlandse (online) schap ligt. Daarom zijn we op dit moment bezig met het in kaart brengen van de biologische sectoren in West-Europa, met het inventariseren van kansen voor gefermenteerde producten, met het coachen van ondernemers die investeren in producten op basis van ‘gered’ voedsel. Grijp deze coronatijd aan om je goed voor te bereiden op nieuwe richtingen, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wij bij TEN the export network denken hierin graag met je mee.  

Een mogelijkheid is een gratis coachingtraject via het SIB (Starters Internationaal Business) programma van de overheid. In enkele maanden tijd worden de internationale mogelijkheden voor jouw bedrijf in kaart gebracht en word je voorbereid op internationaal zakendoen. 

Als TEN-adviseurs voeren we dit traject graag voor je uit. Voor meer informatie kijk op www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact op janet.lebbink@theexportnetwork.nl

 

Door: Janet Lebbink

Bron: TEN the export network - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 sep Boodschappen bezorgen is voor Albert Heijn nog geen goudmijn
23 sep Storing bij AH: online boodschappen doen niet mogelijk
23 sep Ahold Delhaize zet in op halvering van de voedselverspilling in 2030
23 sep 5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren
23 sep 12 Tips tegen voedselfraude (update)
22 sep Vivera opent vernieuwde fabriek
22 sep Onderzoek laat dringende noodzaak zien voor aanleren gezond gedrag op basisschool
22 sep Food Fellows komt met sauzen van geredde groenten
22 sep 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
22 sep Direct efficiënt inspecteren. Kosteloos en zonder moeite!
22 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
21 sep 18 procent consumenten eet gezonder door coronacrisis
21 sep Recall Albert Heijn worst
21 sep Nestlé's plantaardige 'bacon cheeseburger' verkrijgbaar in de VS
21 sep Nestlé test blockchaintechnologie in Nieuw-Zeeland en Latijns-Amerika
21 sep Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
21 sep Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
18 sep Hoe maken we duurzame én voedzame voedingsmiddelen?
18 sep In cafés wordt juist in de laatste uurtjes veel omzet behaald
18 sep Werknemers werken meer uren sinds coronacrisis
18 sep 'Lokaal voedsel kan binnen 5 jaar naar marktaandeel van 25%'
18 sep Listeria: voorkomen beter dan genezen
18 sep Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
17 sep Alle Nespresso cups tegen 2022 CO2-neutraal
17 sep FrieslandCampina gaat duurzamer geproduceerde melk aan andere zuivelbedrijven leveren
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?