Omarm de toenemende complexiteit in productieplanning

16-10 06:01 | bron: FoodPro Network

OOSTERBEEK - Nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat productieplanning steeds complexer wordt. Blijf je vechten om de standaardisatie overeind te houden? Ga je rigoureus snijden in de kosten? Of zie je nieuwe kansen en speel je slim in op een trend die niet is terug te draaien? Tijdens een inspirerende ervaringsworkshop bij ARV Group deelden diverse senior managers en directieleden hun visies en ervaringen. Hun gezamenlijke conclusie: omarm de toenemende complexiteit in productieplanning.  

De opkomst van biologische producten, halalproducten en anti-allergene producten. Strengere wetgeving en een veelvoud aan nieuwe klantwensen ten aanzien van recepten, formaten en verpakkingsvarianten. Het is slechts een greep uit de vele trends die ervoor zorgen dat productieplanning in de voedingsmiddelenindustrie steeds complexer wordt. Het overall volume blijft misschien gelijk, maar productieruns worden korter en het omstellen van productielijnen moet vaker dan ooit.Uiteraard is dat in eerste instantie schrikken. En met name voor bedrijven en plants die jarenlang uitblonken in de productie van grote volumes en daardoor vergaand gestandaardiseerd zijn geraakt. Maar wie voorbij die eerste schrik durft te kijken, krijgt nieuwe kansen in het vizier.

Vijf essentiële terreinen

Juist het omarmen van de toenemende complexiteit in productieplanning kan leiden tot een nieuwe, succesvolle toekomst. Niet door verwoede pogingen om de eens zo bejubelde standaardisatie terug te winnen. Niet door te sturen op kosten. Maar door uitgebalanceerd pakket strategische en operationele keuzes te maken. Een pakket dat op vijf essentiële terreinen om aandacht én actie vraagt.

Wat wordt je bedrijfsmodel?

Blijf je het kostengedreven bedrijf dat zich traditioneel uitsluitend richt op grote volumes en lange runs? Of richt je je op de nieuw ontstane niches en durf je de uitdaging aan om (deels) te stoppen met grote volumes? En hoe doe je dat? Word je de specialist in kleine volumes? Of richt je één plant in om grote volumes te draaien en worden de andere plants flexibel ingericht op het draaien van kleine volumes? Het zijn de allesbepalende strategische keuzes die als eerste moeten worden gemaakt. De hiernavolgende stappen helpen om de gekozen verandering op alle fronten in het bedrijf door te voeren en er een succes van te maken.

Hoe richt je de supply chain opnieuw in?

Kleine volumes, korte runs en meer maatwerk vragen enerzijds aan de kant van inkoop en voorraad om een heel andere benadering. Denk hierbij aan andere vormen van aanlevering en warehousing van grondstoffen en materialen. Anderzijds zullen er ook kleinere volumes aan klanten moeten worden uitgeleverd. Meer dan ooit komt het aan op maatwerk. Het vraagt om het zorgvuldig bepalen en vastleggen van nieuwe afspraken, processen en oplossingen aan zowel inkoop- als klantzijde.    

Wat betekent dit voor je supply chain netwerk?

Als de plannen zijn gemaakt volgt de uitvoering. Denk bijvoorbeeld aan de gefaseerde aanvoer van grondstoffen in plaats van bulkleveringen en aan fijnmazige distributie van eindproducten. Aan nieuwe magazijnen, meer en kleinere vrachtwagens, slimme hubs in de logistieke keten noem maar op. Een belangrijke vraag is ook: gaan we dat allemaal zelf doen? Soms biedt (gedeeltelijke) outsourcing aan gespecialiseerde ketenpartijen uitkomst omdat de kosten lager zijn en de kwaliteit van dienstverlening hoger. Het resultaat: betere resultaten én tevreden klanten.

Wat betekent het voor je organisatie?

Dat binnen bedrijven soms sprake is van conflicterende doelstellingen en kpi’s, is een bekend probleem. Het klassieke voorbeeld: Daar waar commercie en sales sturen op verkooptargets, stuurt productie op kosten en logistiek op optimale beladingsgraden. Terwijl het hoofddoel van het bedrijf een gezonde marge is. Het credo luidt dan ook: blaas de onzichtbare muren tussen afdelingen op. Ga met elkaar in gesprek, ga de samenwerking aan. En omarm de complexiteit als één geheel. Een mooi praktijkvoorbeeld uit de ervaringsworkshop: haal letterlijk de muren weg. Plaats verschillende afdelingen zo dicht mogelijk bij elkaar. Verhuis zo nodig een of meerdere afdelingen naar één locatie, De gesprekken komen dan haast vanzelf op gang, eenduidige doelstellingen formuleren komt binnen handbereik. Verder is een essentiële vraag: wat is onze gezamenlijke toegevoegde waarde voor de klant en hoe maken we die samen keer op keer waar? Dat moet in het nieuwe DNA van het totale bedrijf komen te zitten.

Neem afstand en verander stap voor stap

De bovenstaande stappen vragen van meet af aan om een frisse blik op afstand op de totale organisatie. Een zorgvuldig plan waarbij op alle genoemde terreinen de verandering wordt vormgegeven. Met nauw samenwerkende interne afdelingen en zorgvuldige afstemming met leveranciers, klanten en overige externe partijen. Bovendien kun je daarbij leren van praktijkvoorbeelden die naar voren kwamen tijdens de ervaringsworkshop. Verander stap voor stap en kies de juiste volgorde. Wie afscheid neemt van een grote klant of productielijnen met grote volumes stopzet zonder na te denken over het alternatief, komt immers bedrogen uit.

 

Door: Stephan Verboom (partner) en Bastiaan Boers (associate) van ARV Group

Bron: ARV Group - partner FoodPro Network


‘Een pakket strategische en operationele keuzes

op essentiële terreinen.’





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 okt Danone gaat herstructureren en enkele activiteiten afstoten
19 okt Auchan verkoopt Chinese tak aan Alibaba
19 okt Investeerder Sun koopt champignongigant CNC Holding
19 okt Consument wil snelle levering online eten en drinken
19 okt Land van oorsprong en plaats van herkomst: wat betekenen de nieuwe regels?
19 okt Blijf vanaf 12 euro per dag in contact met uw doelgroep: de voedingsindustrie
16 okt Bezorgdienst Albert Heijn kan grote drukte niet aan
16 okt Bonduelle doet op World Food Day zeven beloftes voor een duurzame toekomst
16 okt Bierbrouwers gaan bij tweede horecasluiting voor maatwerk
16 okt Picnic heeft software aangepast op alcoholklok
16 okt Datakwaliteit door inspanning levensmiddelensector 96% betrouwbaar
16 okt De juiste vloer: doorslaggevend voor de voedselveiligheid
16 okt Omarm de toenemende complexiteit in productieplanning
15 okt Recall: Salmonella in gehakt Dirk
15 okt Bettinehoeve wil fors investeren in productie van geitenmelkpoeders
15 okt MKB-Nederland wil ‘stopregeling’ om faillissementen te voorkomen
15 okt Multiscope: '9 miljoen Nederlanders letten op keurmerk'
15 okt Supermarkten willen overgangstermijn voor online verkoopverbod alcohol
15 okt Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
15 okt Op zoek naar een sterke industriële vloer? (video)
15 okt Voorkomen van product recalls in de voedingsmiddelenindustrie
14 okt Horecagroothandels willen weer open voor particulier
14 okt 'Deen-supermarkten gaan om 20.00 uur dicht om alcoholdiscussie voor te zijn'
14 okt Thuisbezorgd ziet aantal bestellingen fors stijgen
14 okt McCain breidt fabriek in Lelystad uit
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?