FrieslandCampina toont consument met nieuwe standaard herkomst product

21-01 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Om de herkomst van haar producten aan consumenten te laten zien, maakt FrieslandCampina als eerste Nederlands bedrijf gebruik van GS1 Digital Link, de nieuwe standaard  voor het online volgen van je producten. Het bedrijf zet de nieuwe standaard als eerste in voor de Aziatische markt. Via een QR-code op de verpakking kan de Aziatische consument met één klik zien wat de herkomst van hun Friso melkpoeder is, kijken of het écht de melkpoeder van Friso is én in de toekomst direct het product afrekenen. Op basis van productvolume kan dit worden beschouwd als 's werelds grootste implementatie van GS1 Digital Link tot nu toe.

FrieslandCampina wil zijn consumenten laten zien waar de door hen gekochte kindervoeding vandaan komt. Samen met technologiepartner Kezzler werd de ‘Trackeasy’ ontwikkeld. Door het scannen van de QR-barcode op het product komt de consument terecht op een website waar de herkomst van het product wordt getoond. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje geven op hun melkveebedrijven.


Rob Van Stek van FrieslandCampina: “Dankzij de technologie van Kezzler is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met de GS1 Digital Link eenvoudig. Door de Trackeasy-technologie kan flexibiliteit en schaalbaarheid worden geleverd, met lage operationele lasten. Op deze manier stellen we ouders in staat weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie ”.

Met één klik QR-code scannen, makkelijk antwoorden vinden

De QR-code wordt bijvoorbeeld ook ingezet bij digitale promotieacties als een fabrikant een product wil laten scannen.  Het slimme van de QR-code van FrieslandCampina is dat de inhoud is gestandaardiseerd volgens de ‘GS1 Digital Link standaard’ waardoor met een barcode meerdere soorten informatie aan  een product kan koppelen. Dit voorkomt dat er een veelvoud van barcodes op de verpakking komt te staan. De QR-code kan zonder een speciale app met de camera van een smartphone worden gescand. Zo wordt het de slimme sleutel voor antwoorden op verschillende vragen over een product.

GS1 Digital Link: de slimme sleutel voor productinformatie

GS1 Digital Link is een nieuwe standaard die beschrijft hoe je de GS1 identificatie van een product kunt koppelen aan online informatie. Je doet dat met een webadres (URI) waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product (de GS1 code eventueel met batch of zelfs serienummer).

Zo kun je de productidentificatie met het batchnummer gebruiken om de fabriek te achterhalen waar het is geproduceerd of de bron van de gebruikte ingrediënten, zoals in het geval van FrieslandCampina de melk. Ook kan er een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd,

Je kunt ook nog informatie toevoegen voor specifieke gebruikersgroepen. Een scan met een allergenen app zal dus allergeneninformatie opvragen. Tot slot kan er incidentele informatie worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld in het geval van een terughaalactie.

'Het mooie aan de standaard? Door de GS1-identificatiecodes in het webadres te gebruiken wordt het eenvoudiger informatie over producten te delen' 

Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland: “Offline is de koppeling met GS1-identificatiecodes al vele jaren geregeld in de applicaties achter de scanner. Door die unieke GS1-identificatiecodes nu ook in het webadres te gebruiken wordt het eenvoudiger informatie over producten te delen. Dat is het mooie aan de nieuwe standaard GS1 Digital Link . Zeker omdat de grens tussen de off- en online informatie vervaagt. Met GS1 Digital Link weet iedereen over welk product het gaat en is alle relevante informatie opvraagbaar. Daarnaast geeft het de producent inzage in welke informatie door de consument wordt opgevraagd. Zeker als je daarbij het structured data van GS1 en schema.org gebruikt.”

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 feb Albert Heijn roept loempiavellen terug
14 feb Heineken gaat 0.0-bier in kratten verkopen
14 feb Nestlé wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
14 feb Hopr wordt eerste Belgische online supermarkt
14 feb Het complete weeg- en inspectiesysteem voor de versafdeling (video)
13 feb Nestlé boekt autonome omzetgroei van 3,5%
13 feb Omzet voedingswinkels in 2019 met 1,3% gestegen
13 feb Unilever stopt met reclame die gericht is op kinderen onder de twaalf
13 feb Voedselveiligheid is bij Ter Beke van cruciaal belang
13 feb Investeerders zetten fors in op Personalised Nutrition
13 feb Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
12 feb 1 Miljoen subsidie voor onderzoek naar meer marktaandeel voor vlees- en zuivelvervangers
12 feb Omzet Ahold Delhaize stijgt met 5,5% naar 66,3 miljard euro
12 feb Heineken verkoopt meer bier en ziet populariteit 0.0 verder toenemen
12 feb Rijker aanbod doet bezoeker van kantine vaker voor vegetarisch kiezen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?