Omzet hybride groenteproducten stijgt enorm

UTRECHT - Twee jaar geleden lag de verkoop van hybride groenteproducten nog op ongeveer 5,3 miljoen euro per jaar. In 2019 is deze omzet verviervoudigd tot bijna 22,8 miljoen, aldus cijfers van Nielsen.

In de zoektocht van de consument naar gezonder eten, kijken velen naar het eten van minder vlees en meer groenten. Dat brengt een grote kans met zich mee voor de nieuwere soort “hybride” groenteproducten, d.w.z. producten met daarin verwerkte groenten die ze van oudsher niet bevatten.

Hybride groenteproducten kwamen in 2016 voor het eerst op de Nederlandse markt en zijn in toenemende mate zichtbaar in de schappen. Pizza’s, pasta’s en rijst worden aangepast – waarbij de ingrediënten worden verrijkt met groenten en peulvruchten – waardoor een product ontstaat dat een percentage groenten bevat, maar nog steeds het oorspronkelijke product als basis heeft. Deze hybride producten verschillen van pure groenteproducten en innovaties, zoals bloemkoolrijst, courgettespaghetti en groentechips. Het nieuwe model van hybride groenteproducten sluit perfect aan bij de behoefte aan gezondere voeding, de wens om te eten wat je al kent en de vraag naar gemak.

De enorme stijging in omzet is niet alleen te danken aan nieuwe toetredingen tot de markt en een toename van de volumeverkoop. Hybride groenteproducten hebben vaak een hogere prijs dan reguliere producten in die categorie.

Zo is bijvoorbeeld rijst op basis van peulvruchten ongeveer vier en een half keer zo duur als de gemiddelde kiloprijs binnen de reguliere rijstcategorie. 

 

Bekijk hier de cijfers van Nielsen.

 

Bron: Nielsen





Laatste nieuws