ING: 'Omzet supermarkten groeit in 2020 met 3%'

AMSTERDAM - Volgens ING is de verdere toename van de koopkracht in 2020 gunstig voor de bestedingen in de foodretail. Volgens de bank groeit de omzet van supermarkten in 2020 met 3%, bij speciaalzaken is er sprake van een lichte krimp. Bovendien ontwikkelen de prijzen van boodschappen zich gematigder nadat in 2019 veel producten flink duurder werden door de btw-verhoging en stijging van voedselprijzen. Dat zijn enkele conclusies uit het rapport van ING. 

Marktaandeel online boodschappen groeit naar 10%

Ook online verkopen van voeding en andere dagelijkse producten groeien. Het marktaandeel van online in de dagelijkse boodschappen ligt volgens marktonderzoeker GfK inmiddels boven de 5%. Onze verwachting is dat dit stijgt richting 10% in 2025. Albert Heijn, Jumbo en Picnic, qua omzet de drie grootste partijen, geven stuk voor stuk aan hun e-commerce activiteiten in 2020 uit te breiden. Die groei gaat gepaard met investeringen in distributiecentra, transportmiddelen en verbetering in de software die de vraag voorspelt en bezorgroutes bepaalt. Hiermee vergroot de top drie zijn voorsprong op de rest van de markt en komt de toetredingsdrempel voor andere supermarkten en e-commerce bedrijven hoger te liggen.

Bekijk hier het hele rapport van ING.

 

Bron: ING





Laatste nieuws