Bent u tevreden met de keuze voor Nutri-Score?

29-11 08:09 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Vanaf 2021 mogen fabrikanten het Nutri-Score-logo, dat duidelijk maakt hoe gezond het eten is, op hun producten zetten, aldus staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid gisteren in een brief aan de Tweede Kamer.

Vanaf het moment dat fabrikanten er bij één product voor kiezen om het Nutri-Score logo te gebruiken, moet op het gehele assortiment van de fabrikant de score komen te staan. De maatregel maakt deel uit van het Nationaal Preventieakkoord en moet mensen helpen gemakkelijker een gezondere keuze te maken. De twee andere logo's die in Europa worden gevoerd, Keyhole en Multiple traffic light, zijn met de keus voor het Nutri-Score-logo afgevallen.

Volgens een woordvoerder van het ministerie staan grote fabrikanten te trappelen om het voedselkeuze logo te gebruiken. Dit zijn veelal producenten met een breed assortiment. Om te voorkomen dat ze alleen hun gezonde producten gaan labelen, is gekozen voor een model waarbij ze alleen een logo mogen gebruiken als ze al hun producten ervan voorzien.

In België, Frankrijk, Spanje en Duitsland wordt al gewerkt met Nutri-Score. Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen.

Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert. Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.

Bent u tevreden met de keuze voor Nutri-Score?

 

Zie ook: HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

Zie ook: AH voert Nutri-Score online in en pleit voor landelijke invoering

Zie ook: Ook Iglo kiest voor Nutri-Score op verpakking

Zie ook: Ook Duitsland kiest voor Nutri-Score

Zie ook: HAK zet introductie voedselkeuzelogo Nutri-Score door

Zie ook: Nestlé zet Nutri-Score op alle eigen producten in Europa





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
06 dec Marks & Spencer teelt verse kruiden in winkels
06 dec Conny Braams benoemd als Chief Digital & Marketing Officer bij Unilever
06 dec Omzet Campbell's iets gedaald
06 dec Nederlandse voedingsindustrie scoort hoog op arbeidsproductiviteit
06 dec Sainsbury’s biedt kleine merken een listing
06 dec LI-5600, een etiket boven én onderaan! (video)
05 dec Vleesverwerkend bedrijf Westfort in IJsselstein breidt verder uit
05 dec NVWA-tarieven gaan per 1 januari 2020 omhoog
05 dec Parlement: "Espresso moet op Werelderfgoedlijst"
05 dec GfK: Vier op tien huishoudens eet vleesvervangers
05 dec Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
05 dec Geautomatiseerd wegen en etiketteren, niet enkel voor de allergrootste bedrijven (video)
04 dec Amerikaanse investeringsmaatschappij neemt belang in Nederlandse startup voor vleesvervangers
04 dec ING: 'Omzet supermarkten groeit in 2020 met 3%'
04 dec Oprichters Marqt proberen overname opnieuw te voorkomen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?