‘Verified by GS1’ gelanceerd: duidelijk welk product bij welke barcode hoort

24-01 06:01 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Consumentenvertrouwen is gebaseerd op betrouwbare productinformatie. Ook handelspartners willen accurate productdata. Daarom komt GS1 met ‘Verified by GS1’. Dat is een wereldwijde oplossing waarmee retailers en marktplaatsen de identiteit van producten door de GS1 barcode (GTIN) kunnen verifiëren. 

‘Verified by GS1’is een initiatief van GS1 in samenwerking met het Consumer Goods Forum. Nederland is een van de eerste landen waar de wereldwijde datadienst wordt gelanceerd. Het is een wereldwijd register die ervoor gaat zorgen dat productgegevens nauwkeurig, volledig en betrouwbaar zijn.

Identificatie plus data is identiteit

Retailers en online marktplaatsen moeten immers de juiste producten aan consumenten verkopen. Daarvoor hebben ze een goede actuele en betrouwbare productcatalogus nodig, gebaseerd op de juiste productidentificatie.

'Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm'

Het kunnen identificeren is één, maar het wordt voor de (online) verkoopkanalen steeds belangrijker om informatie over het betreffende artikel toe te voegen. Daarom wordt vanaf vandaag in het aanvraagproces van een artikelnummer direct artikeldata vastgesteld, waaronder merknaam, productomschrijving, gewicht, en -foto’s.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “Identificatie plus data is identiteit. Met ‘Verified by GS1’ worden daarom basisgegevens van producten geregistreerd en kan men opvragen. Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm. Zo is altijd voor iedereen duidelijk welk product bij welke code hoort. Bij voldoende verstrekte informatie krijgen artikelen het predicaat geverifieerd. Uw barcode is immers hét paspoort voor uw product.” 

Meer omzet, minder namaakproducten en minder retouren

GS1 komt met ‘Verified by GS1’ omdat een goede consumentenervaring begint bij het vertrouwen op betrouwbare gegevens. Maar merkeigenaren hebben nu  geen enkele manier om de identificatie van producten aan (online) retailers te bevestigen. Winkelcatalogi bevatten nu dan ook vaak dubbele, onjuiste en/of ontbrekende informatie over producten.

Consumenten krijgen niet de producten die ze willen. En zo verliest iedereen als data niet op orde is. (Online) retail verspilt tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen. Online kloppen de ‘listings’ niet. En ook de merkeigenaar verspilt tijd, geld en middelen als het gaat om actuele en correcte data te tonen, en zien dan dat hun merken online niet goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan.

'Iedereen verliest als data niet op orde is'

‘Verified by GS1’ stelt retailers in staat om de identiteit van de producten die ze verkopen te verifiëren. Als de informatie in de winkelcatalogi is gebaseerd op de juiste productinformatie leidt dat tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten. Daarmee helpt ‘Verified by GS1’ tegelijkertijd fraude met artikelnummers verder terug te dringen.

'Verified by GS1': Gestandaardiseerd en gecontroleerd

Wereldwijd zijn er miljoenen GTIN’s door GS1 uitgegeven. De behoefte om te komen tot het register van GS1 is helder: de unieke artikelnummers spelen een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. Iedereen heeft baat bij de nieuwe datadienst:

  • Merkintegriteit: Behoud en vergroot uw merkintegriteit door naast de unieke GS1 code basisproductinformatie te registreren in Verfied by GS1.
  • Transparantie: Vergroot de transparantie van uw productdata. In het GS1  register wordt de uniciteit van de GS1 code geverifieerd.
  • Klantervaring: Verbeter het consumentenvertrouwen door juiste informatie. Retailers en marktplaatsen kunnen de accurate productinformatie gebruiken en daarmee de klantervaringen verbeteren.

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 feb Albert Heijn roept loempiavellen terug
14 feb Heineken gaat 0.0-bier in kratten verkopen
14 feb Nestlé wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
14 feb Hopr wordt eerste Belgische online supermarkt
14 feb Het complete weeg- en inspectiesysteem voor de versafdeling (video)
13 feb Nestlé boekt autonome omzetgroei van 3,5%
13 feb Omzet voedingswinkels in 2019 met 1,3% gestegen
13 feb Unilever stopt met reclame die gericht is op kinderen onder de twaalf
13 feb Voedselveiligheid is bij Ter Beke van cruciaal belang
13 feb Investeerders zetten fors in op Personalised Nutrition
13 feb Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
12 feb 1 Miljoen subsidie voor onderzoek naar meer marktaandeel voor vlees- en zuivelvervangers
12 feb Omzet Ahold Delhaize stijgt met 5,5% naar 66,3 miljard euro
12 feb Heineken verkoopt meer bier en ziet populariteit 0.0 verder toenemen
12 feb Rijker aanbod doet bezoeker van kantine vaker voor vegetarisch kiezen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?