Omzet biologisch met 8,4% gestegen naar 1,6 miljard euro

11-12 12:09 | bron: FoodPro Network

EDE - Het biologische landbouwareaal in Nederland is in 2018 met 10% gestegen naar circa 66.600 hectare. Met een biologisch aandeel van 4% op de totale landbouw blijft ons land flink achter op het EU-gemiddelde van ruim 7%. De omzet van biologische producten in Nederland is in 2018 met 8,4% gestegen naar ruim 1,6 miljard euro. Het biologisch aandeel op de totale voedingssector stijgt hiermee van 3,2% naar 3,4%. Dat blijkt uit het Bionext Trendrapport 2018, met daarin alle Nederlandse en mondiale ontwikkelingen van biologische landbouw, productie en consumptie.

Biologische omzet naar 1,6 miljard euro
De totale omzet van biologische producten in Nederland is in 2018 met 8,4% naar ruim 1,6 miljard euro gestegen. Veruit het grootste deel wordt in het supermarktkanaal gerealiseerd. Het marktaandeel biologisch in het supermarktkanaal stijgt daarmee naar 3,4% op de totale omzet. Het biologische ei blijft nog steeds het product met het hoogste marktaandeel in de supermarkt, namelijk 16%.

Biologisch landbouwareaal nu 66,6 duizend hectare
Het biologisch landbouwareaal in Nederland is in 2018, zoals verwacht op basis van het aantal bedrijven in omschakeling, met ruim 10% fors gegroeid. Het landbouwareaal steeg afgelopen jaar van 60,4 naar 66,6 duizend hectare. Daarbij is de akkerbouw met ruim 7% het meeste gegroeid. Qua provincies groeit Flevoland het ook dit jaar het hardst: het biologisch areaalaandeel in deze regio is het grootst en met 12,8% ook het snelst groeiende. Zeeland heeft nog het kleinste aandeel biologisch areaal, met slechts 1,9% van de totale landbouw.

Nederlandse groei blijft achter
Met een totaal areaalaandeel van 4%, inclusief omschakeling, blijft biologisch Nederland flink achter op het EU-gemiddelde van 7%. Zo is in Duitsland inmiddels 12% van het totale areaal biologisch. Frankrijk neemt een enorme voorsprong met een areaalgroei van 20%, waardoor ook zij uitkomen op 10% bio-areaalaandeel, gelijk aan Spanje en Italië. Denemarken en Oostenrijk kennen al een bio-areaalaandeel van 20%. Een van de belangrijkste verschillen met Nederland, is dat een aantal andere EU-landen streefcijfers voor biologische landbouw kennen. Zo streeft Frankrijk naar 15% biologische landbouw in 2022, Duitsland streeft naar 20% in 2030.

Miriam van Bree, Teammanager Kennis & Innovatie bij Bionext: “De biologische sector in Nederland heeft nu al een kleine achterstand qua groei in vergelijking met andere landen. Zonder streefcijfers of specifiek beleid dat koplopers stimuleert om een bijdrage te leveren aan het klimaat, biodiversiteit, bodemvruchtbaarheid, water en dierenwelzijn, zal Nederland qua groei steeds verder achterblijven.”

Europa realiseert sterkste groei
Mondiaal is het biologisch landbouwareaal met 20% gegroeid, met een wereldwijde biologische omzet van 109 miljard euro, een flinke groeiversnelling zowel in productie als in consumentenbestedingen. Europa weet met 43 miljard omzet op biologische producten de sterkste groei te realiseren. Noord-Amerika (USA en Canada) blijven net als voorgaande jaren marktleider met bijna 42% aandeel.

Biologische horeca in de kinderschoenen
Het biologische marktaandeel in het foodservicekanaal blijft nog flink achter. Ondanks een forse omzetstijging van 15%, blijft het marktaandeel biologisch in dit kanaal steken op 1,7%. De belangrijkste oorzaken hiervoor lijken het beperkte aanbod en het gebrek aan kennis binnen het kanaal.

 

Bron: Bionext





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 jan Biologisch aandeel groeit naar 4,3%
22 jan WUR werkt aan Digital Twins van tomaat, voeding en boerenbedrijf
22 jan 7 manieren om je brein scherp te houden (en hoe voeding hierbij kan helpen)
22 jan IRI: Omzet in plantaardige variatie op zuivel in jaar tijd met 11,4% gestegen
22 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
21 jan Albert Heijn: marktaandeel van 34,9% met opwaartse trend gedurende het jaar
21 jan Suikergehalte in Britse frisdranken nam in 4 jaar tijd met 29% af
21 jan Ter Beke sluit Offerman fabriek
21 jan FrieslandCampina toont consument met nieuwe standaard herkomst product
21 jan Voedselthermometers zorgen voor uniforme werkwijze bij Makro/Metro
21 jan Sensory marketing – how to win in the experience economy
20 jan FrieslandCampina wil eigen vermogen versterken via achtergestelde obligatielening
20 jan Albert Heijn roept alle boerenkaas 30+ terug
20 jan Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
20 jan Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?