Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’

20-01 06:03 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - GS1 lanceert de Safety Data Sheet (SDS) checker. Deze service helpt producenten van producten met gevaarlijke stoffen hun data correct aan te leveren aan bedrijven die deze verkopen. Denk aan wasbenzine, maar ook aan bepaalde cosmetica. De SDS checker controleert data over gevaarlijke stoffen in de GS1 datapool. Armand Schins van Albert Heijn, de opdrachtgever voor de ontwikkeling van de service: “Hiermee hebben wij als marktpartijen heel eenvoudig zicht op hoe gevaarlijk een product is en welke voorwaarden er aan zitten.”

“Een marktstandaard voor de controle van de Safety Data Sheet, ook wel veiligheidsinformatieblad genoemd, was zeer gewenst en die wens is nu waargemaakt”, zegt Schins. Vanuit zijn functie als verantwoordelijke voor Data Quality, Data Governance & Projects bij Albert Heijn, is hij door de stuurgroep GS1 Data Source levensmiddelen- en drogisterij gevraagd om opdrachtgever te zijn voor de service die GS1 nu in Nederland aanbiedt. Daarmee bedient hij zijn sectorgenoten.

Bedrijven uit levensmiddelen, drogisterij, doe-het-zelf, tuin en dier kunnen aan de slag

Waar het in retail meestal volstaat om alleen productinformatie te delen, voegen producenten van artikelen met gevaarlijke stoffen ook een veiligheidsinformatieblad toe aan de GS1 datapool. Met de SDS checker kunnen bedrijven de sheet van nieuwe en gewijzigde producten in GS1 Data Source laten controleren of ze aan wetgeving voldoen. De service is beschikbaar voor bedrijven in de sectoren levensmiddelen- en drogisterij, maar ook voor doe-het-zelf, tuin en dier.

'Vanaf de lancering van de GS1 SDS checker zullen de sectoren ook strenger gaan toezien op de aanlevering van de juiste gevaarlijke stoffen data.'

Intergamma’s manager datamanagement Ingmar Hensbergen zegt hierover: “Gevaarlijke stoffen informatie is complexe materie en het aanleveren daarvan aan retail is vaak ingewikkeld. Deze extra datakwaliteitcontrole helpt bedrijven om dit makkelijker te maken en om beter aan wetgeving te voldoen.

Schins voegt nog toe: “Vanaf de lancering van de GS1 SDS checker zullen  de sectoren ook strenger gaan toezien op de aanlevering van de juiste gevaarlijke stoffen data. Met behulp van de tool is dit in theorie eenvoudig voor elkaar te krijgen, mits de data in de SDS juist is”.

Een veiligere keten

“Er was dringend behoefte aan een controleservice als de SDS checker”, stelt Schins. “De kans op gevaar is groter bij producten met gevaarlijke stoffen. Dit soort artikelen zomaar transporteren en overal neerleggen mag niet. Als er iets gebeurt terwijl een product op de verkeerde plek in het magazijn of de winkel ligt, dan heb je een probleem. Wij als afnemers zijn wel eens op de vingers getikt. Als afzonderlijke partijen controlemechanismen blijven optuigen is dat weinig zinvol, dus hebben we dit binnen de stuurgroep opgepakt voor de gehele markt.”

Vanaf 1 september controleren

Binnen een half jaar werd de tool ontwikkeld. Dat gebeurde op basis van Europese wetgeving, het datamodel dat al was ontwikkeld voor de sector doe-het-zelf, tuin en dier  en ook haalde het ontwikkelteam er experts bij van leveranciers zoals HG en de Nederlandse Cosmetica Vereniging.  Zo’n vijftig tot honderd producenten zullen de tool gaan gebruiken.

“Sinds 1 september kunnen we controleren of leveranciers werken zoals afgesproken. Dit houdt in dat ze naast de afgesproken product-, logistieke- en etiketdata en productfoto’s, deze aanvullen met gevaarlijke stoffen data zoals gevarenklasse en een juiste SDS.”

Efficiencyslag met een kostenreductie in de keten

Schins voorziet een grote efficiencyslag door de geautomatiseerde datacheck. “Op dit moment controleert elke retailer zelf alle data en vinden er in de logistieke afdelingen én in de winkels teveel herstelwerkzaamheden plaats. Ik heb al meer dan eens mijn collega’s achter de broek aan gekregen met de opmerking ‘regel het!’”

'Je moet toch snel aan een tiental uren per week aan herstelwerkzaamheden denken die je nu bespaart binnen een bedrijf als AH.'

Een ander aspect dat het tot nu toe lastig maakte om alle data te verzamelen was het grote verloop onder werknemers. “Probeer bij een verzoek om informatie maar eens de juiste medewerker te vinden die bovendien kennis heeft van de processen. Via GS1 is het nu goed geregeld, je weet waar welk product hoort te liggen.”

Durft hij de genoemde efficiencyslag in cijfers uit te drukken? “Je moet toch snel aan een tiental uren per week aan herstelwerkzaamheden denken die je nu bespaart binnen een bedrijf als AH. In de hele sector is dat een veelvoud. We maken met zijn allen teveel kosten in de keten, die we doorberekenen aan de klant. Dus ook die gaat hiervan profiteren.” 

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 jan Biologisch aandeel groeit naar 4,3%
22 jan WUR werkt aan Digital Twins van tomaat, voeding en boerenbedrijf
22 jan 7 manieren om je brein scherp te houden (en hoe voeding hierbij kan helpen)
22 jan IRI: Omzet in plantaardige variatie op zuivel in jaar tijd met 11,4% gestegen
22 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
21 jan Albert Heijn: marktaandeel van 34,9% met opwaartse trend gedurende het jaar
21 jan Suikergehalte in Britse frisdranken nam in 4 jaar tijd met 29% af
21 jan Ter Beke sluit Offerman fabriek
21 jan FrieslandCampina toont consument met nieuwe standaard herkomst product
21 jan Voedselthermometers zorgen voor uniforme werkwijze bij Makro/Metro
21 jan Sensory marketing – how to win in the experience economy
20 jan FrieslandCampina wil eigen vermogen versterken via achtergestelde obligatielening
20 jan Albert Heijn roept alle boerenkaas 30+ terug
20 jan Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
20 jan Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?