Meatless ziet perspectief in verwerking van lokaal geteelde veldbonen

09-09 13:09 | bron: FoodPro Network

GOES - Het bedrijf Meatless uit Goes produceert jaarlijks 3.000 ton aan vegetarische en hybride producten en investeert dit jaar 1,7 miljoen euro in verdubbeling van de productiecapaciteit. Het bedrijf ziet perspectief in de verwerking van lokaal geteelde veldbonen. "We zijn nu 2,5 jaar bezig met de verwerking van veldbonenmeel in onze producten", aldus Jos Hugense, directeur van Meatless, tegen Boerderij. "Veldbonenmeel bevat 35% eiwit en de teelt past goed in Nederland."

In Nederland geteelde veldbonen

Meatless start met een project samen met provincie Zeeland, CZAV en Limagrain. “We zetten een regionaal project op met in Nederland geteelde veldbonen. In Duitsland leveren boeren veldbonen voor een prijs waar Nederlandse akkerbouwers niet mee kunnen concurreren”, aldus Hugense. “Daarom moeten we in Nederland een meerwaarde in de markt creëren om het rendabel te maken. De meerwaarde kan komen uit milieuvriendelijke concepten met traceerbare herkomst van de verwerkte veldbonen."
 
Hugense stelt dat het isoleren van eiwit uit meel een belangrijke voorwaarde is voor een echte opmars van het telen van eiwitrijke gewassen, zoals veldbonen. Hugense noemt daarbij de Franse erwtenverwerker Roquette als voorbeeld. “Toen deze coöperatie in staat bleek om eiwit uit erwten te isoleren, is de erwtenteelt in Frankrijk fors toegenomen".
 
Hugense verwacht dat het nog 3 tot 5 jaar duurt voordat dit ook met veldbonen mogelijk is.
 
 
Bron: Boerderij
 
Foto: Meatless




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 jan Biologisch aandeel groeit naar 4,3%
22 jan WUR werkt aan Digital Twins van tomaat, voeding en boerenbedrijf
22 jan 7 manieren om je brein scherp te houden (en hoe voeding hierbij kan helpen)
22 jan IRI: Omzet in plantaardige variatie op zuivel in jaar tijd met 11,4% gestegen
22 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
21 jan Albert Heijn: marktaandeel van 34,9% met opwaartse trend gedurende het jaar
21 jan Suikergehalte in Britse frisdranken nam in 4 jaar tijd met 29% af
21 jan Ter Beke sluit Offerman fabriek
21 jan FrieslandCampina toont consument met nieuwe standaard herkomst product
21 jan Voedselthermometers zorgen voor uniforme werkwijze bij Makro/Metro
21 jan Sensory marketing – how to win in the experience economy
20 jan FrieslandCampina wil eigen vermogen versterken via achtergestelde obligatielening
20 jan Albert Heijn roept alle boerenkaas 30+ terug
20 jan Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
20 jan Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?