Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?

18-07 06:03 | bron: FoodPro Network

HEERENVEEN - Een prangende vraag die bij veel ondernemers leeft is: Hoe groei ik van kleine speler in een nichemarkt naar een solide marktpositie in een grotere markt? Met andere woorden: Hoe kan ik voldoende geld genereren om echt een winstgevende business op te bouwen? Iemand die al jarenlang met deze problematiek bezig is is Geoffrey A. Moore. Hij is inmiddels de 70 ruim gepasseerd, maar als hij een lezing geeft voel je de energie de zaal in stromen en merk je dat hij voldoende eigentijdse voorbeelden heeft om zijn theorie te staven. Zijn basis ligt bij high-tech bedrijven, maar hij laat zien dat zijn theorie ook voor foodbedrijven (en vele andere sectoren) opgeld doet.

Geoffrey’s betoog betreft de kloof die bestaat tussen de early adopters en de majority van de productlevenscyclus. De kernproblematiek hier is dat early adopters heel andere beweegredenen hebben om een product te kopen (namelijk oprechte interesse vanuit overtuiging, dan wel visie op de mogelijkheden ervan) dan de majority (die eerst bewezen wil hebben dat het product werkt, o.a. uit de mond van ervaringsdeskundigen). Een belangrijke les is dat je niet met een grote markt moet beginnen, maar goed moet segmenteren en een kleine markt moet kiezen. Moore: ‘In zo’n niche kunnen sterke concurrenten je nauwelijks aanvallen, daar zijn grote bedrijven niet goed in. Heb je hier eenmaal sterke positie bereikt, dan kun je langzaam uitbouwen’. Er zijn ook andere slimme methoden om snel uit te breiden als je als bedrijf al verder bent en een basis hebt staan. Een voorbeeld dat Geoffrey hiervoor aanhaalde is het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat, leverancier van vleesvervangers en opgericht in 2009. Het bedrijf knoopte recentelijk banden aan met Burgerking, dat al een internationaal netwerk heeft, om zo snel internationaal te kunnen uitbreiden.  

Moore heeft inmiddels meer dan 1 miljoen boeken verkocht, dus als je geïnteresseerd bent in het overbruggen van de kloof van niche naar mainstream dan is dit zeker een aanrader. Benieuwd hoe de ideale groeistrategie er voor jouw bedrijf uit zou moeten zien? TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 

Door: TEN the export network - partner FoodPro Network

Bron: Bijeenkomst ‘Crossing the Chasm’ Geoffrey Moore, Oranjewoud Export Academy, juni 2019 - https://oranjewoudacademy.com/x-sessions/x1/oranjewoud/

http://www.geoffreyamoore.com





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 aug Jumbo topman Van Eerd wil over 5 jaar naar 25% marktaandeel (en is al goed op weg)
19 aug Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
19 aug LI-5600, een etiket boven én onderaan! (video)
05 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 5 t/m 16 augustus
02 aug Kweekvlees mogelijk over twee jaar in de schappen
02 aug Leveren Uber chauffeurs straks ook uw boodschappen aan huis?
02 aug Nieuwe Europese wetgeving voor etikettering producten vanaf 1 april 2020
02 aug Wereldwijde spelers in voedselveiligheid zien certificatie als ‘paspoort voor handel’
02 aug Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
01 aug Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
01 aug Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
01 aug Walmart laat robots de vloer schrobben (video)
01 aug Beperk het risico op productvreemde delen met detecteerbare artikelen
31 jul Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
31 jul Takeaway.com ziet omzet flink groeien in tweede kwartaal
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?