Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan

24-06 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Liefst drie op de tien consumenten zegt bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO.

Voor producenten kan rechtstreeks leveren aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN Amro ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we in totaal online uitgeven aan boodschappen.

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is.

Bekijk het hele onderzoek hier.

 

Bron: ABN AMRO





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
10 jul Biotechnologiebedrijf in Singapore produceert melk in een laboratorium
10 jul België verplicht mondkapje in supermarkt
10 jul Bijna een op de drie werkenden kreeg overheidssteun om corona
10 jul Vion rekent op flinke veekrimp voor 2030
10 jul Walmart laat robots de vloer schrobben (video)
10 jul Whitepaper: EnSURE Touch
09 jul ‘Ahold Delhaize gaat strijd aan met Jumbo voor Hema’
09 jul FAO verwacht daling van 3% van het vleesverbruik in 2020
09 jul ING: 'Horeca stevent af op omzetdaling van 30 tot 40% in 2020'
09 jul 3 tips om deze zomer het hoofd koel te houden op de kwaliteitsafdeling
09 jul Terra Natura International over uitwisselen correcte productdata: ‘Professioneel met data omgaan zorgt voor controle’
09 jul Eeuwenoude fermentatietechniek weer helemaal hot
09 jul De Enssieg Groep prolongeert als Preferred & Approved applicator voor Ucrete vloeren.
08 jul Nestlé gaat productie van Nespresso-koffie uitbreiden
08 jul Europees project FoodSHIFT gericht op duurzaam lokaal voedselsysteem in 9 steden
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?