Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan

08-11 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Liefst drie op de tien consumenten zegt bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO.

Voor producenten kan rechtstreeks leveren aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN Amro ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we in totaal online uitgeven aan boodschappen.

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is.

Bekijk het hele onderzoek hier.

 

Bron: ABN AMRO





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 nov EIT Food investeert voor 56,4 miljoen euro in projecten voedingsindustrie
20 nov Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 nov Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
19 nov Informatie over ruim 2150 voedingsmiddelen en 133 voedingsstoffen
19 nov Avebe wil productie van eiwit uit aardappelen snel uitbreiden
19 nov Coca-Cola start als eerste frisdrankenproducent ter wereld met innovatieve KeelClip verpakking
19 nov Test-Aankoop: “Jumbo in Pelt 17% goedkoper dan in Nederland”
19 nov Europese Commissie wil meer prijstransparantie in de voedselvoorzieningsketen
19 nov Hygiënerichtlijnen voor machines in de voedingsindustrie
19 nov Bizerba bezoekt nationaal en internationaal kampioen Slagerij Kastelein (video)
18 nov FrieslandCampina verkoopt meerderheidsbelang in CSK aan DSM
18 nov EU start WTO-handelsgeschil over Colombia's antidumpungs rechten op diepvriesfrites
18 nov Kweekvlees mogelijk over twee jaar in de schappen
18 nov Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’
18 nov Temperatuurbewaking 8 koelcellen, 2 variabelen, 1 oplossing: TempWeb
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?