Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan

31-01 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Liefst drie op de tien consumenten zegt bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO.

Voor producenten kan rechtstreeks leveren aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN Amro ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we in totaal online uitgeven aan boodschappen.

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is.

Bekijk het hele onderzoek hier.

 

Bron: ABN AMRO





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
26 feb Danone: coronavirus zorgt voor rem op omzetgroei
26 feb IRI: 'Vraag naar duurzaam geproduceerde voeding in supermarkt groeit met 28%'
26 feb Listeria: voorkomen beter dan genezen
26 feb Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
25 feb Consumentenbond: Niet alle vegaburgers vallen in de smaak
25 feb Unilever wil het aantal Knorr-producten binnen Future 50 Foods uitbreiden
25 feb Kansen voor food startups in 2020
25 feb Noemen we het een vleesbereiding of toch een vleesproduct?
25 feb Dagversproductie, de Formule 1 in de foodindustrie
24 feb Ahold Delhaize stelt nieuwe duurzaamheidsdoelen
24 feb Subsidie van maximaal 50.000 euro voor Stichting FoodDelta Zeeland
24 feb Hoe maken we duurzame én voedzame voedingsmiddelen?
24 feb Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
24 feb Makkelijker betrouwbare data met nieuwe GS1 datapool
21 feb DSM koopt Glycom voor 765 miljoen euro
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?