De Menken Keuken: Belang data niet altijd direct duidelijk, tot de rekening wordt gepresenteerd...

12-07 06:05 | bron: FoodPro Network

SASSENHEIM - De Menken Keuken heeft alle productdata voor DatakwaliTijd 2.0 ruim binnen de deadline goed op orde, met een score van 99 procent. Marcel Freke, bij Menken verantwoordelijk voor de data, merkte dat het belang van goede data voor je collega's niet altijd direct duidelijk is...

De Menken Keuken levert als familiebedrijf al vier decennia kwaliteit in verse private label producten. Menken heeft een uitgebreid assortiment salades en sauzen en vleeswaren. Daarmee is het hele assortiment van De Menken Keuken koelvers. Marcel Freke is medewerker Verkoop Binnendienst bij Menken. 

Naast zijn reguliere werk verzorgt hij het beheer van onder andere de productdata. En met succes, want de door Menken aangeleverde data zijn in het kader van DatakwaliTijd 2.0 voor 99 procent betrouwbaar bevonden. Dat heeft Marcel Freke ruim voor de deadline bereikt. “Ik verzorg al jaren de data voor GS1. In het begin was dat vrij eenvoudig. Maar het is steeds moderner en uitgebreider geworden.”

Beheer data vergt meer aandacht

“Sinds de komst van het programma DatakwaliTijd 2.0 is het beheer van de data sterk veranderd. Ook voor mijzelf. Het beheer van de data vergt steeds meer aandacht. Al die jaren heb ik de data verzorgd tussen mijn gewone werk door. Maar dat is nu niet meer vol te houden. Er worden tegenwoordig zo veel verschillende data aan een product gekoppeld. Om het werk goed te kunnen doen, moet ik er nu speciale dagen voor vrijmaken. Het werken aan de data vraagt echt je aandacht even tussendoor lukt dat niet meer.”

Eenzaam binnen eigen bedrijf

“Intern was het bij ons lastig om anderen te overtuigen van het belang van correcte data. Ik hoor het ook van andere mensen die voor data verantwoordelijk zijn: je voelt je in het begin eigenlijk behoorlijk eenzaam binnen je eigen bedrijf. Je collega’s zien de data niet als iets dat bijdraagt aan de winst, het kost alleen maar geld. Tot we een keer van een retailer een rekening kregen omdat onze data niet compleet waren, doordat ik er gewoon te weinig tijd voor had. Toen pas zagen ze hier intern hoe belangrijk de data zijn. En mijn chef is er ook helemaal achter gaan staan.”

Betrouwbare en complete data

“Sindsdien kan ik tijd inplannen voor het databeheer en wordt mijn gewone werk opgevangen door collega’s. Dat werkt nu fantastisch, we zien het terug in de scores: onze data zijn voor 99 procent betrouwbaar, waar de limiet ligt op 96 procent. Vier keer per jaar is er een nieuwe release van GS1 Data Source, waarop ik aan mijn collega’s kan aangeven dat ik er voor een paar dagen mee aan de slag moet. Op basis van de hoeveelheid veranderingen kan ik inschatten om hoeveel werk het gaat.”

Snel aan de slag bij nieuwe release

“Wat ik geleerd heb is dat je het best zo snel mogelijk aan de slag kunt gaan bij een nieuwe release, want wanneer je eenmaal een achterstand oploopt is het lastig om die nog in te halen. Een andere tip: als je iets niet snapt, zorg dan dat je direct informatie inwint. Ga het niet zelf proberen op te lossen. Vroeger kreeg ik wat steun van servicebureaus, maar tegenwoordig is GS1 voor mij een sterke partner en werk ik direct in GS1 Data Source. Als ik vragen heb dan kan ik bellen en word ik direct perfect geholpen. Op het moment dat je zulke deskundige hulp inschakelt leer je er zelf ook veel sneller van.”

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 aug Jumbo topman Van Eerd wil over 5 jaar naar 25% marktaandeel (en is al goed op weg)
19 aug Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
19 aug LI-5600, een etiket boven én onderaan! (video)
05 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 5 t/m 16 augustus
02 aug Kweekvlees mogelijk over twee jaar in de schappen
02 aug Leveren Uber chauffeurs straks ook uw boodschappen aan huis?
02 aug Nieuwe Europese wetgeving voor etikettering producten vanaf 1 april 2020
02 aug Wereldwijde spelers in voedselveiligheid zien certificatie als ‘paspoort voor handel’
02 aug Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
01 aug Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
01 aug Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
01 aug Walmart laat robots de vloer schrobben (video)
01 aug Beperk het risico op productvreemde delen met detecteerbare artikelen
31 jul Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
31 jul Takeaway.com ziet omzet flink groeien in tweede kwartaal
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?