FNLI houdt vast aan de ingezette koers voor voedselkeuzelogo
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - Albert Heijn, groenteverwerker HAK en diepvriesfabrikant Iglo hebben inmiddels voor het Franse Nutri-Score als voedselkeuzelogo gekozen. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) houdt echter vast aan de ingezette koers en wil eerst alle mogelijkheden onderzoeken alvorens de organisatie zich uitspreekt voor een specifiek voedselkeuzelogo, aldus een woordvoerder.
Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert.
Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.
Laatste nieuws
-
29 mrt Aardappelen groeien sneller en beter met LED
-
29 mrt Lidl test hogere supermarktschappen
-
29 mrt China importeert weer wijn uit Australië
-
29 mrt De toegevoegde waarde van Aptean Food & Beverage ERP bij Tony’s Chocolonely
-
29 mrt Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
-
29 mrt Whitepaper: Kwaliteit als concurrentievoordeel in de voedingsmiddelenindustrie
-
28 mrt Jumbo gaat rode paprika, komkommer en bosui zonder plastic verpakking aanbieden
-
28 mrt Wouter Kolk stapt op bij Ahold Delhaize
-
28 mrt Tuinboon maakt chocola in Europa
-
28 mrt Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan