‘Dieren waar een hoop liefde in gestoken is”

HOUTEN - Minder vlees eten, maar dan moet het wél kwalitatief goed zijn. Van een dier dat een goed leven heeft gehad. Een transparante herkomst dus, liefst uit de regio. Dat is wat de flexitariër wil. En deze trend neemt hand over hand toe. 49 procent van de Nederlanders herkent zich hierin.

Maatschappelijk probleem

Informatie over vlees is het best te verkrijgen in slagerijen, vanwege de korte lijntjes. Maar juist de slagerijen verdwijnen uit het straatbeeld. Dit is een maatschappelijk probleem vanwege de groeiende vraag naar puur en diervriendelijk vlees. 

Lef                                

Daarom heeft de vleesbranche een project op poten gezet: inmiddels zijn elf (zij-)instromers bezig met een opleiding waarmee ze ondernemer kunnen worden van een versspeciaalzaak (dus breder opgezet dan een slagerij).

“Als je op de nieuwe trends wilt inspelen – en dat lijkt me noodzakelijk – dan zijn de komende 10 jaar 500 nieuwe brancheondernemers nodig”, aldus Astrid van Hest, programmamanager Ondernemersacademie Food. “De elf mensen die nu net geslaagd zijn, volgen hun passie. En dat doen ze met lef.”

 

Bron: Ondernemersacademie Food





Laatste nieuws