Het topje van de ijsberg
bron: FoodPro Network
HEERENVEEN - Het ijsseizoen staat voor de deur! Met mooi weer in het vooruitzicht zal het paasweekend – traditioneel de aftrap van het nieuwe ijsseizoen – een succes gaan worden. Want mensen eten ijs als de zon schijnt. Vandaar dat 2018 met haar lange en droge zomer een zeer succesvol jaar is geweest voor menig ijsleverancier. Dat geldt voor schepijs, voor waterijs, voor ‘potten’ ijs, voor eigenlijk alle segmenten.
De ijscategorie is hot de laatste tijd. En dat kan niet alleen verklaard worden door het warme weer. Kijkend naar de Engelse markt, voorloper op menig foodgebied waaronder ook consumptie-ijs, dan zien we dat inderdaad alle segmenten zijn gestegen, behalve ‘standard desserts’. Het bijzondere doet zich voor dat zowel ‘indulgence’, het echte luxe genieten, als ‘health’ concepten beide in trek zijn. Dezelfde consument heeft het ene moment zin in een romig witte chocolade gezouten caramelijsje met pecannoten en het volgende moment in een fris laagcalorisch vegan limoenijsje.
Een innovatief merk dat prachtig op beide trends inspeelt is IceKitchen. Het is het verhaal van Nadia Roden die in New York onderscheidende ijslolly’s begon te maken, haar neef Cesar die dit idee heeft vertaald naar een ambachtelijke productie-unit in Londen. De ijsjes zijn uniek in receptuur en smaak, en zowel in room- als fruitvarianten verkrijgbaar. Zeer bijzonder zijn de ‘looks’; de hele stukken fruit in de prachtig natuurlijk gekleurde ijslolly’s zijn een feest voor het oog. Inmiddels is IceKitchen verder uitgerold in het Verenigd Koninkrijk. Hier heeft dit opkomende ‘adult lolly’ segment van ca. £ 50m een groei in waarde van maar liefst 38% laten zien het afgelopen jaar. Potentie genoeg dus, ook voor andere markten. TEN the export network heeft het IceKitchen concept vertaald voor opschaling in de Nederlandse markt waar het sinds enkele weken bij Jumbo supermarkten te vinden is. Wat te denken van een heerlijke ‘peach/hibiscus’ ijslolly, of een ‘strawberry/white chocolate/black pepper variant? En dit is nog maar het begin van alle mogelijke smaken en varianten. Het is dus zeker de moeite waard om komende dagen een IceKitchen ijsje te kopen bij een Jumbo in de buurt.
Ook geïnteresseerd in een lancering op het retailschap? TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.
Bron: The Grocer, March 2019
Laatste nieuws
-
28 mrt Jumbo gaat rode paprika, komkommer en bosui zonder plastic verpakking aanbieden
-
28 mrt Wouter Kolk stapt op bij Ahold Delhaize
-
28 mrt Tuinboon maakt chocola in Europa
-
28 mrt Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren
-
28 mrt Nederland grootste bierexporteur EU
-
28 mrt Gezonder en duurzamer eten kan volgens studie voor hetzelfde geld
-
28 mrt Hogere prijzen stuwen verkopen maker Spa-mineraalwater
-
28 mrt Huishoudens gooien dagelijks wereldwijd miljard maaltijden weg
-
28 mrt 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector
-
28 mrt Onderzoek naar omkopingsrisico’s bij organisaties
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan