’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’

16-05 06:05 | bron: FoodPro Network

HILVERSUM - Zeker 30 tot 40 procent van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. Dit is in grote mate te wijten aan de opkomst van online boodschappen doen, in combinatie met lage winstmarges, aldus retaildeskundige Nils van Dam eerder op BNR.

Volgens van Dam hebben supermarkten hoge vaste lasten. Deze schommelen vaak tussen de 60 en 70% van de omzet. Tel daarbij op dat supermarkten vaak moeten concurreren op basis van prijs en er ontstaan al snel problemen.

“De grote ketens hoeven gemiddeld maar 3% te verliezen aan nieuwe online spelers, om hun marge onder de 1% te zien zakken. Dit betekent dat ongeveer 30% van de winkels verlies gaat draaien,” aldus Van Dam. Die meer dan dertig jaar ervaring heeft in de voedingsindustrie en diverse directiefuncties vervulde op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever en AB InBev en nu consultant is bij Duval Union Consulting, een toonaangevend bureau op het gebied van digitale transitie.

“Ketens als Jumbo en Albert Heijn vragen geld voor thuisbezorging. Ze moeten bijna wel, want anders is het niet te bekostigen met alle fysieke winkels die ze ook nog steeds operationeel hebben,” aldus Van Dam.

Volgens van Dam blijven de fysieke supermarkten wel bestaan, maar die zullen volgens Van Dam met name succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken.

“Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen. Grote XL supermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen".

 

Bron: BNR





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 mei Grootste deel voedsel en dranken uit de EU gaat naar Verenigde Staten
17 mei Picnic werkt aan een aparte cao voor e-commerce-bedrijven
17 mei Amazon investeert in maaltijdbezorger Deliveroo
17 mei Nutriscore laat zien: veel ‘verantwoorde’ tussendoortjes niet zo gezond
17 mei Vlees verwerk je met Bizerba! (video)
17 mei Advanced Food Microbiology online courses
16 mei Inspectie legt vleeswarenfabriek Jos Slippens stil vanwege onwel geworden werknemers
16 mei Vleeswarenindustrie: 'Zorgen over filet americain ongefundeerd en onnodig'
16 mei Nestlé stoot de divisie Huidverzorgingsproducten af en focust zich volledig op voeding
16 mei ’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
16 mei Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
16 mei Download de verschillenmatrix FSSC 22000, BRC en IFS
15 mei foodwatch start actie voor lobbyvrij voedsellogo
15 mei RIVM: filet americain altijd invriezen
15 mei Kraft Heinz redt hagelslag en limonadesiroop
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?