’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’

08-07 06:05 | bron: FoodPro Network

HILVERSUM - Zeker 30 tot 40 procent van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. Dit is in grote mate te wijten aan de opkomst van online boodschappen doen, in combinatie met lage winstmarges, aldus retaildeskundige Nils van Dam eerder op BNR.

Volgens van Dam hebben supermarkten hoge vaste lasten. Deze schommelen vaak tussen de 60 en 70% van de omzet. Tel daarbij op dat supermarkten vaak moeten concurreren op basis van prijs en er ontstaan al snel problemen.

“De grote ketens hoeven gemiddeld maar 3% te verliezen aan nieuwe online spelers, om hun marge onder de 1% te zien zakken. Dit betekent dat ongeveer 30% van de winkels verlies gaat draaien,” aldus Van Dam. Die meer dan dertig jaar ervaring heeft in de voedingsindustrie en diverse directiefuncties vervulde op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever en AB InBev en nu consultant is bij Duval Union Consulting, een toonaangevend bureau op het gebied van digitale transitie.

“Ketens als Jumbo en Albert Heijn vragen geld voor thuisbezorging. Ze moeten bijna wel, want anders is het niet te bekostigen met alle fysieke winkels die ze ook nog steeds operationeel hebben,” aldus Van Dam.

Volgens van Dam blijven de fysieke supermarkten wel bestaan, maar die zullen volgens Van Dam met name succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken.

“Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen. Grote XL supermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen".

Bent u het met van Dam eens?

 

Bron: BNR





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 jul Jan Linders ziet omzet groeien met 5.1%
19 jul Heiploeg wil Profish Food volledig overnemen
19 jul Walmart denkt aan virtueel shoppen
19 jul ‘Dieren waar een hoop liefde in gestoken is”
19 jul Het complete weeg- en inspectiesysteem voor de versafdeling (video)
18 jul ABN AMRO: 'Lage prijzen koffie, suiker & cacao'
18 jul Milka krijgt tik op de vingers van Reclame Code Commissie
18 jul Sligro boekt winst van 13 miljoen euro
18 jul 'Supermarktketen Marqt staat te koop'
18 jul Recordaantal huishoudens kocht Fairtrade producten
18 jul Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?
18 jul Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
17 jul OM constateert veel witwaspraktijken bij export aardappelen en uien
17 jul SP stelt Kamervragen over Picnic
17 jul 'Honderden producten onterecht verkocht als biologisch'
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?