Brexit en food export!?

14-03 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Het is onstuimig de laatste dagen in Londen en dit komt niet alleen vanwege het weer. Gisteren is het -enigszins- aangepaste Brexit-voorstel van Theresa May opnieuw verworpen en vandaag wordt een nieuwe stemming gehouden over een harde Brexit. ‘How much more of this can Britain take?’ kopte de Daily Express vanochtend, en The Times toonde een zeer vermoeid ogende May - ‘driven to despair’ – op haar voorpagina. Special times dus vol onzekerheid voor (food) ondernemers in zowel de UK als de EU.

Britse food ondernemers reageren eigenlijk allemaal hetzelfde op de Brexit ontwikkelingen, enerzijds afwachtend, anderzijds ook geagiteerd. Geen van deze ondernemers heeft voor een Brexit gestemd, ze excuseren zich zelfs voor hun landgenoten en nog meer voor hun politici. Vele van hen doen internationaal zaken en zien de onzekere toekomst met lede ogen aan. De marktlieden op de Londense Borough market die Spaanse hammen en Franse kazen verkopen hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, maar hebben inmiddels hun voorraden flink opgehoogd. Dit doen ook de grotere bedrijven, de retailers en multinationals, hoewel de financiering hiervan ook wel wat hoofdbrekens met zich mee brengt – wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen?  

Op de Nederlandse Ambassade in Londen hoopt men – net als de Nederlandse regering – eveneens dat het allemaal mee zal vallen en er in elk geval geen harde Brexit zal komen. De meeste grotere bedrijven, zeker in de agri-sector met kort houdbare producten, hebben zich verenigd en zijn voorbereid op eventuele obstakels aan de grens. Ondanks alle korte termijn onzekerheid, bottom-line blijft de Britse food markt enorm aantrekkelijk voor Nederlandse producten – en omgekeerd is dat eveneens het geval. Bovendien kunnen de Engelsman en de Nederlander in het algemeen goed met elkaar overweg, de culturele verschillen zijn er wel degelijk, maar met wat (Britse) humor en een pint of beer kunnen heel wat oneffenheden worden gladgestreken.  

Ondertussen zie je in het Britse retailschap wel steeds meer Brits sentiment terugkomen. Britse vlaggen omranden de manden met lokale appels, wortels en uien bij Marks&Spencer, de lokale Britse boer wordt nader uitgelicht op winkelposters en de vrije uitloopeieren zijn van de lokale farm. Natuurlijk zien we dit in vele andere landen ook terug, onder invloed van local-for-local, duurzaamheid- en klimaattrends. Gelukkig zien we ook in de UK ook nog steeds Dutch shortcakes, Belgian curls en French champagne op het supermarktschap. Uiteindelijk zijn consumentenwensen niet afhankelijk van politieke invloeden en (al dan niet tijdelijke) handelsbarrières, maar zijn deze de afgeleide van onderliggende trends als gemak, gezondheid, duurzaamheid en in het geval van food natuurlijk van smaak. En dat zal niet snel veranderen, Brexit of geen Brexit.

Bent u voorbereid op een (harde) Brexit? Wilt u ook uw grenzen verleggen en uw kansen op de internationale food markt verkennen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het gratis SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl

 

Bron: TEN, 13 maart - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 mrt Nieuwe directeur Foodwatch Nederland
18 mrt Pilot SPAR University met versconcepten
18 mrt The Greenery robotiseert inpakproces in distributiecentrum Barendrecht
18 mrt Nestlé zet stappen in terugdringen van plastic afval
18 mrt Hoe overleeft u een onaangekondigde audit? 5 praktische tips voor continue voedselveiligheid
18 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
15 mrt Paardenvleesfraudeur in hoger beroep veroordeeld tot twintig maanden cel
15 mrt Een op drie supermarkten controleert leeftijd bij drankverkoop niet goed
15 mrt Greenyard schrapt 422 banen
15 mrt Liefst 143 extra medewerkers voor de NVWA door (no-deal) Brexit
15 mrt Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
15 mrt BRC Food 8: Veranderingen in de bedrijfscultuur
15 mrt Ambachtelijke producten in opmars in de UK
14 mrt ’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
14 mrt Bolscher gaat ook vegetarische en veganistische producten maken
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?