Brexit en food export!?

14-03 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Het is onstuimig de laatste dagen in Londen en dit komt niet alleen vanwege het weer. Gisteren is het -enigszins- aangepaste Brexit-voorstel van Theresa May opnieuw verworpen en vandaag wordt een nieuwe stemming gehouden over een harde Brexit. ‘How much more of this can Britain take?’ kopte de Daily Express vanochtend, en The Times toonde een zeer vermoeid ogende May - ‘driven to despair’ – op haar voorpagina. Special times dus vol onzekerheid voor (food) ondernemers in zowel de UK als de EU.

Britse food ondernemers reageren eigenlijk allemaal hetzelfde op de Brexit ontwikkelingen, enerzijds afwachtend, anderzijds ook geagiteerd. Geen van deze ondernemers heeft voor een Brexit gestemd, ze excuseren zich zelfs voor hun landgenoten en nog meer voor hun politici. Vele van hen doen internationaal zaken en zien de onzekere toekomst met lede ogen aan. De marktlieden op de Londense Borough market die Spaanse hammen en Franse kazen verkopen hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, maar hebben inmiddels hun voorraden flink opgehoogd. Dit doen ook de grotere bedrijven, de retailers en multinationals, hoewel de financiering hiervan ook wel wat hoofdbrekens met zich mee brengt – wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen?  

Op de Nederlandse Ambassade in Londen hoopt men – net als de Nederlandse regering – eveneens dat het allemaal mee zal vallen en er in elk geval geen harde Brexit zal komen. De meeste grotere bedrijven, zeker in de agri-sector met kort houdbare producten, hebben zich verenigd en zijn voorbereid op eventuele obstakels aan de grens. Ondanks alle korte termijn onzekerheid, bottom-line blijft de Britse food markt enorm aantrekkelijk voor Nederlandse producten – en omgekeerd is dat eveneens het geval. Bovendien kunnen de Engelsman en de Nederlander in het algemeen goed met elkaar overweg, de culturele verschillen zijn er wel degelijk, maar met wat (Britse) humor en een pint of beer kunnen heel wat oneffenheden worden gladgestreken.  

Ondertussen zie je in het Britse retailschap wel steeds meer Brits sentiment terugkomen. Britse vlaggen omranden de manden met lokale appels, wortels en uien bij Marks&Spencer, de lokale Britse boer wordt nader uitgelicht op winkelposters en de vrije uitloopeieren zijn van de lokale farm. Natuurlijk zien we dit in vele andere landen ook terug, onder invloed van local-for-local, duurzaamheid- en klimaattrends. Gelukkig zien we ook in de UK ook nog steeds Dutch shortcakes, Belgian curls en French champagne op het supermarktschap. Uiteindelijk zijn consumentenwensen niet afhankelijk van politieke invloeden en (al dan niet tijdelijke) handelsbarrières, maar zijn deze de afgeleide van onderliggende trends als gemak, gezondheid, duurzaamheid en in het geval van food natuurlijk van smaak. En dat zal niet snel veranderen, Brexit of geen Brexit.

Bent u voorbereid op een (harde) Brexit? Wilt u ook uw grenzen verleggen en uw kansen op de internationale food markt verkennen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het gratis SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl

 

Bron: TEN, 13 maart - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 mei Albert Heijn start proef met dynamisch afprijzen van kip en vis
20 mei Refresco ziet volume met 13,4% stijgen
20 mei Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
20 mei Vleesindustrie blijft wereldwijd groeien
20 mei Bizerba bezoekt nationaal en internationaal kampioen Slagerij Kastelein (video)
17 mei Grootste deel voedsel en dranken uit de EU gaat naar Verenigde Staten
17 mei Picnic werkt aan een aparte cao voor e-commerce-bedrijven
17 mei Amazon investeert in maaltijdbezorger Deliveroo
17 mei Nutriscore laat zien: veel ‘verantwoorde’ tussendoortjes niet zo gezond
17 mei Vlees verwerk je met Bizerba! (video)
17 mei Advanced Food Microbiology online courses
16 mei Inspectie legt vleeswarenfabriek Jos Slippens stil vanwege onwel geworden werknemers
16 mei Vleeswarenindustrie: 'Zorgen over filet americain ongefundeerd en onnodig'
16 mei Nestlé stoot de divisie Huidverzorgingsproducten af en focust zich volledig op voeding
16 mei ’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?