Inhoud en herkomst van ieder product digitaal volgen

16-04 06:03 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - De inhoud en herkomst van ieder product - of het nu een chocoladereep of luxe handtas betreft – in de supply chain is digitaal te volgen. Dat biedt mogelijkheden in het realiseren van recyclingdoelen. GS1 Digital Link kan daarin een welkome schakel zijn. De standaard koppelt GS1-identificatienummers (GTIN) in webadressen aan online informatie, bijvoorbeeld over de verpakking, de inhoud, de herkomst én de eindbestemming van een product.

Een artikel op weforum.org dat in het kader van het  World Economic Forum is geschreven, bestempelt GS1 Digital Link als zeer welkome schakel in het realiseren van recyclingdoelen. Het kan als ‘spil in het web’ dienen in het recycling van producten én in bewustwording van duurzaamheid.

Meer over een product te weten komen

De bewustwording onder consumenten over het onderwerp duurzaamheid neemt toe. Het is de digitale beschikbaarheid van producten die hiervoor zorgt. Webshops en producenten plaatsen artikelen online en daarbij is ook informatie over inhoud en herkomst zichtbaar. Dit leidt ook tot een andere economische en logistieke realiteit, stelt de auteur van het artikel. Bovendien prikkelt de zichtbaarheid de behoefte om meer over een product te weten te komen.

Duurzaam tijdens hele levenscyclus product

Uit onderzoek van Unilever zou blijken dat consumenten een goed gevoel krijgen van het kopen van merken die het milieu en sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel hebben staan.

Een grote uitdaging voor bedrijven is vervolgens om de juiste tools in te zetten. Niet alleen voor het duurzaam ‘vermarkten’ van producten, maar ook om deze duurzaam te houden gedurende de hele levenscyclus. Die tools zouden schaalbaar, wereldwijd te gebruiken én impact moeten hebben. Ze dienen voorzien te zijn van:

  • Een datamanagement infrastructuur waarmee individuele artikelen binnen de hele supply chain zijn te volgen
  • De mogelijkheid om consumenten en supply chain partners ‘op te voeden’ over duurzaamheidsverwachtingen
  • Een ‘closed loop’ proces voor recycling dat zowel het recyclen stimuleert als beloont

Scannen van verpakkingen en producten: individueel productinformatie

Verpakkingstechnieken verbeteren snel. Elke verpakking en elk product krijgt door een geserialiseerde barcode of QR-code een eigen identiteit.  Consumenten die het product en de verpakking scannen, maken verbinding met de digitale product-identiteit. Hierdoor kan een consument van en over een individueel productinformatie krijgen.

GS1 Digital Link slaat daarmee een brug tussen de informatiebehoefte onder consumenten en productinformatie die op internet beschikbaar is.

GS1 Digital Link toont recyclinginfo

Door te scannen is het ook mogelijk om de supply chain van een artikel inzichtelijk te maken. Voor producenten en retailers is dit een unieke kans om te laten zien wat ze doen om een artikel, nadat het is geproduceerd, een zo ‘duurzaam’ mogelijk leven te geven. De supply chain informatie over het product die met behulp van GS1 Digital Link aan elkaar is te knopen, moet tenslotte ook de het recyclingbewustzijn stimuleren, stelt de auteur van het artikel.

App toont Spaanse klanten van een supermarktketen hoe ze individuele producten kunnen recyclen

Diverse apps spelen hierop in. Eén van deze apps toont Spaanse klanten van een supermarktketen hoe ze individuele producten kunnen recyclen. De app plaatst artikelen in voorgedefinieerde prullenbakken, zodat consumenten direct zien welk soort afval het betreft én waar ze het kunnen weggooien. Sterker, de consument die de app op de juiste wijze gebruikt krijgt punten toebedeeld die korting opleveren op de aanschaf van vergelijkbare producten.

Productinformatie voor consument. Oproep tot Nederlandse pilot

Hoewel de auteur hoopvol is over het groeiende bewustzijn onder producenten, retailers en consumenten, zou hij graag meer transparantie zien over de milieu-impact van diverse materialen. Ook benadrukt hij het belang van duidelijker communicatie over recyclingmethoden. In de VS is al een aantal bedrijven gestart met het gebruik van GS1 Digital Link.

GS1 innovatiemanager Frits van den Bos: “We willen ook in Nederland graag een pilot starten. Ik roep bedrijven op die hierin samen met ons willen optrekken. Dat hoeft echt niet heel groots. Klein beginnen is het advies, zeker voor fabrikanten en retailers: start bijvoorbeeld met een QR-code waarin de GS1 Digital Link staat en leidt dit naar een eenvoudige webpagina met interessante informatie voor de consument.” 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
25 jun Albert Heijn vindt oplossing voor landelijke kassastoring
25 jun NVWA in gesprek over nachtelijk slachten vanwege hitte
25 jun Rusland verlengt verbod op invoer van voedselproducten uit EU tot eind 2020
25 jun Holland Paviljoen op 20e Specialty & Fine Food Fair London
25 jun Datakwaliteit door inspanning levensmiddelensector 96% betrouwbaar
25 jun FSSC 22000 versie 5 gepubliceerd op 3 juni 2019
24 jun CBL: ‘Onderzoek Questionmark geeft geen compleet beeld’
24 jun 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
24 jun Online bij Unilever al goed voor 2,5 miljard euro
24 jun Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
24 jun Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
21 jun Jumbo: Lanaken, Pelt en Rijkevorsel openen in 2019
21 jun Walmart schikt voor 250 miljoen euro in grote corruptiezaak
21 jun Nestlé investeert in onderzoeksfaciliteiten in China
21 jun 'Data betrouwbaar krijgen is monsterklus'
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?