Takeaway.com ziet omzet opnieuw flink stijgen

AMSTERDAM - Takeaway.com heeft in het afgelopen jaar zijn verlies een stuk verkleind. Het bedrijf achter onder meer maaltijdbezorger Thuisbezorgd zag verder de omzet wederom flink stijgen.

Het nettoverlies kwam uit op 14 miljoen euro, tegenover 42 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf gaf weliswaar meer uit aan marketing, maar die kosten liepen lang niet zo snel op als de totale omzet. Die steeg namelijk met 44 procent tot 240 miljoen euro, exclusief de activiteiten in Israël. De verbeterde efficiëntie van de marketing woog op tegen hogere uitgaven aan bezorgdienst Scoober.

Overname activiteiten Delivery Hero

Takeaway sloeg vorig jaar een grote slag met de overname van de Duitse activiteiten van Delivery Hero. De concurrentiestrijd op de belangrijke Duitse markt was een speerpunt voor Takeaway. Het bedrijf doet geen voorspelling voor het lopende jaar vanwege de afronding van die overname.

Eerder liet Takeaway al weten dat het totale aantal bestellingen in 2018 via de bestelsites in verschillende landen is uitgekomen op 93,9 miljoen, een stijging van 38 procent in vergelijking met 2017.

Daarvan werd 3 procent bezorgd door Scoober. Dat was een jaar eerder nog maar 1,4 procent. Topman Jitse Groen heeft overigens altijd gezegd dat bezorging nooit winstgevend kan zijn, maar vooral bedoeld is voor schaalvergroting.

Deze week drong aandeelhouder Cat Rock, die ook een belang heeft in branchegenoot Just Eat, aan op consolidatie in de markt. Het Britse Just Eat zou daarbij moeten kijken naar fusies. Takeaway heeft eerder zijn Britse activiteiten juist verkocht aan Just Eat omdat de Britse tak onvoldoende schaalgrootte had. Groen heeft later wel aangegeven nog steeds geïnteresseerd te zijn in die markt.

Bron: ANP





Laatste nieuws