Bestedingen aan bezorgmaaltijden en eten buiten de deur blijven stijgen

07-01 08:59 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur en het laten thuisbezorgen van maaltijden. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bedroeg de omzet van zogeheten foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro.

"De volle terrassen van 2018 waren illustratief", aldus directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut. "En als de consument toch thuis eet, dan kiest hij steeds vaker voor gemak en luxe."

De opbrengsten in de branche lagen 5,5 procent hoger dan in 2017. De bezorgomzet van de foodservicebedrijven zat met 1,7 miljard euro ruim 13 procent in de lift.

Ook supermarkten en andere foodwinkels leveren bestellingen van boodschappen steeds vaker bij mensen thuis af. Hier is sprake van een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro aan bezorgomzet.

Als deze trends zich doorzetten zal het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komen te staan, voorspelt Grievink. Hij verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen 'superants'. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant.

In Nederland bestaat dat laatste al. In de Foodmarkten van Jumbo is het bijvoorbeeld al mogelijk om in een café versgebakken pizza's te eten en koffie te drinken. Albert Heijn heeft onlangs aangegeven werk te willen maken van onder meer eethoeken in de winkel.

De vooruitzichten voor de horecabranche blijven voorlopig goed, aldus Grievink. De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent alleen al zou volgens de marktonderzoekers in 2019 een omzetverhoging van meer dan 1 miljard euro kunnen veroorzaken. Het FSIN voorziet dat de buitenshuisconsumptie dit jaar ruim 6 procent groeit.

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 mrt Nieuwe directeur Foodwatch Nederland
18 mrt Pilot SPAR University met versconcepten
18 mrt The Greenery robotiseert inpakproces in distributiecentrum Barendrecht
18 mrt Nestlé zet stappen in terugdringen van plastic afval
18 mrt Hoe overleeft u een onaangekondigde audit? 5 praktische tips voor continue voedselveiligheid
18 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
15 mrt Paardenvleesfraudeur in hoger beroep veroordeeld tot twintig maanden cel
15 mrt Een op drie supermarkten controleert leeftijd bij drankverkoop niet goed
15 mrt Greenyard schrapt 422 banen
15 mrt Liefst 143 extra medewerkers voor de NVWA door (no-deal) Brexit
15 mrt Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
15 mrt BRC Food 8: Veranderingen in de bedrijfscultuur
15 mrt Ambachtelijke producten in opmars in de UK
14 mrt ’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
14 mrt Bolscher gaat ook vegetarische en veganistische producten maken
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?