Bestedingen aan bezorgmaaltijden en eten buiten de deur blijven stijgen

07-01 08:59 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur en het laten thuisbezorgen van maaltijden. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bedroeg de omzet van zogeheten foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro.

"De volle terrassen van 2018 waren illustratief", aldus directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut. "En als de consument toch thuis eet, dan kiest hij steeds vaker voor gemak en luxe."

De opbrengsten in de branche lagen 5,5 procent hoger dan in 2017. De bezorgomzet van de foodservicebedrijven zat met 1,7 miljard euro ruim 13 procent in de lift.

Ook supermarkten en andere foodwinkels leveren bestellingen van boodschappen steeds vaker bij mensen thuis af. Hier is sprake van een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro aan bezorgomzet.

Als deze trends zich doorzetten zal het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komen te staan, voorspelt Grievink. Hij verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen 'superants'. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant.

In Nederland bestaat dat laatste al. In de Foodmarkten van Jumbo is het bijvoorbeeld al mogelijk om in een café versgebakken pizza's te eten en koffie te drinken. Albert Heijn heeft onlangs aangegeven werk te willen maken van onder meer eethoeken in de winkel.

De vooruitzichten voor de horecabranche blijven voorlopig goed, aldus Grievink. De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent alleen al zou volgens de marktonderzoekers in 2019 een omzetverhoging van meer dan 1 miljard euro kunnen veroorzaken. Het FSIN voorziet dat de buitenshuisconsumptie dit jaar ruim 6 procent groeit.

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 jan Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
17 jan Lamb Weston / Meijer boekt vooruitgang in duurzaamheidsstrategie
17 jan Twee op de vijf Nederlanders zijn in 2018 minder vlees gaan eten
17 jan McDonald's verliest alleenrecht op merknaam Big Mac
17 jan Nestlé zet stappen in terugdringen van plastic afval
17 jan Vertraagde verteerbaarheid van zetmeel in voedingsmiddelen in belang van de gezondheid
17 jan Bekijk de recalls in de voedingsindustrie in 2019 (EU)
17 jan Training Lead Auditor ISO 22000 Voedselveiligheid
16 jan Picnic breidt bezorgingsgebied uit naar Alkmaar
16 jan Helmond investeert miljoenen in voedingsindustrie
16 jan Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt
16 jan Nu ook metaaldetectoren, checkwegers en andere industriële toepassingen bij DIGI Benelux
16 jan 4 februari: Training Normkennis ISO 22000:2018 en FSSC
15 jan Europese Rekenkamer: 'Grotere rol bedrijven bij voedselcontroles'
15 jan Nederland krijgt nieuw instituut voor voedselveiligheid
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?