Bestedingen aan bezorgmaaltijden en eten buiten de deur blijven stijgen

07-01 08:59 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur en het laten thuisbezorgen van maaltijden. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bedroeg de omzet van zogeheten foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro.

"De volle terrassen van 2018 waren illustratief", aldus directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut. "En als de consument toch thuis eet, dan kiest hij steeds vaker voor gemak en luxe."

De opbrengsten in de branche lagen 5,5 procent hoger dan in 2017. De bezorgomzet van de foodservicebedrijven zat met 1,7 miljard euro ruim 13 procent in de lift.

Ook supermarkten en andere foodwinkels leveren bestellingen van boodschappen steeds vaker bij mensen thuis af. Hier is sprake van een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro aan bezorgomzet.

Als deze trends zich doorzetten zal het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komen te staan, voorspelt Grievink. Hij verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen 'superants'. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant.

In Nederland bestaat dat laatste al. In de Foodmarkten van Jumbo is het bijvoorbeeld al mogelijk om in een café versgebakken pizza's te eten en koffie te drinken. Albert Heijn heeft onlangs aangegeven werk te willen maken van onder meer eethoeken in de winkel.

De vooruitzichten voor de horecabranche blijven voorlopig goed, aldus Grievink. De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent alleen al zou volgens de marktonderzoekers in 2019 een omzetverhoging van meer dan 1 miljard euro kunnen veroorzaken. Het FSIN voorziet dat de buitenshuisconsumptie dit jaar ruim 6 procent groeit.

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 jun Ook grootste vleesverwerker ter wereld betreedt markt voor plantaardige producten
14 jun ABN AMRO verwacht 2% tot 5% meer faillissementen in voedingsindustrie
14 jun Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
14 jun Weet u wat de kosten kunnen zijn als u niet over het juiste compressortype beschikt in uw levensmiddelenproductie?
13 jun Carrefour opent eigen restaurants
13 jun NVWA laat export ernstig zieke dieren naar slachthuizen in België en Duitsland toe
13 jun Unilever zet in op fors meer merken
13 jun De Menken Keuken: Belang data niet altijd direct duidelijk, tot de rekening wordt gepresenteerd...
13 jun 10 Tips om uw interne audits te verbeteren
13 jun Personalised nutrition & health: next level
12 jun Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
12 jun Aandeel vegaburgermaker Beyond Meat zakt na grote stijgingen
12 jun Robots bepalend in toekomst voedingsindustrie
12 jun Kweekvlees mogelijk over twee jaar in de schappen
12 jun ISO 22000:2018 vs. ISO 22000:2005 - de verschillen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?