Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt

16-04 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Wanneer supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er liefst driekwart minder van wanneer ze zelf op zoek moeten naar het product in het schap.

Klanten kopen effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de supermarkt, is de conclusie van een Brits onderzoek

De Britse onderzoekers bekeken de verkoopdata van negen grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk: Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose in de periode 2013-2017.

Zes van deze supermarktketens besloten om op vrijwillige basis geen vette, zoete of andere ongezonde tussendoortjes aan de kassa te plaatsen. 

Driekwart minder impulsaankopen

De Britse onderzoekers keken tevens naar het gedrag van circa 7.500 'on the go' shoppers. Klanten die regelmatig kiezen voor een tussendoortje. Op hen was het effect nog extemer. In 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder ongezonde producten aan de kassa dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 apr Jumbo: Nederlanders massaal aan de paasbarbecue
18 apr Omzet Unilever in eerste kwartaal 2019 met 1,6% gedaald
18 apr Recordomzet voor Royal Swinkels Family Brewers
18 apr Het topje van de ijsberg
18 apr Rabobank start met programma Food Forward
18 apr Inspiratiesessie: `De baas is ook maar een mens`
17 apr PLUS gaat blockchaintechnologie gebruiken voor bananen
17 apr Coop groeit met dubbele cijfers
17 apr Brexit en food export!?
17 apr Walmart lanceert productvergelijker met toegevoegde realiteit
17 apr Hoe overleeft u een onaangekondigde audit? 5 praktische tips voor continue voedselveiligheid
16 apr Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
16 apr Ahold Delhaize getroffen door grote staking in VS
16 apr NVWA: Tientallen handdesinfectiemiddelen voldoen niet aan eisen
16 apr Europese vleeswarenindustrie bezorgd over marktontwikkeling
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?