Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt

16-04 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Wanneer supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er liefst driekwart minder van wanneer ze zelf op zoek moeten naar het product in het schap.

Klanten kopen effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de supermarkt, is de conclusie van een Brits onderzoek

De Britse onderzoekers bekeken de verkoopdata van negen grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk: Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose in de periode 2013-2017.

Zes van deze supermarktketens besloten om op vrijwillige basis geen vette, zoete of andere ongezonde tussendoortjes aan de kassa te plaatsen. 

Driekwart minder impulsaankopen

De Britse onderzoekers keken tevens naar het gedrag van circa 7.500 'on the go' shoppers. Klanten die regelmatig kiezen voor een tussendoortje. Op hen was het effect nog extemer. In 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder ongezonde producten aan de kassa dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
25 jun Albert Heijn vindt oplossing voor landelijke kassastoring
25 jun NVWA in gesprek over nachtelijk slachten vanwege hitte
25 jun Rusland verlengt verbod op invoer van voedselproducten uit EU tot eind 2020
25 jun Holland Paviljoen op 20e Specialty & Fine Food Fair London
25 jun Datakwaliteit door inspanning levensmiddelensector 96% betrouwbaar
25 jun FSSC 22000 versie 5 gepubliceerd op 3 juni 2019
24 jun CBL: ‘Onderzoek Questionmark geeft geen compleet beeld’
24 jun 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
24 jun Online bij Unilever al goed voor 2,5 miljard euro
24 jun Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
24 jun Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
21 jun Jumbo: Lanaken, Pelt en Rijkevorsel openen in 2019
21 jun Walmart schikt voor 250 miljoen euro in grote corruptiezaak
21 jun Nestlé investeert in onderzoeksfaciliteiten in China
21 jun 'Data betrouwbaar krijgen is monsterklus'
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?