Overheidssupport export startups scoort hoge ogen
bron: FoodPro Network
HEERENVEEN -De ervaring leert dat ondernemers die internationaal actief zijn betere prestaties leveren dan collega’s die zich uitsluitend op de Nederlandse markt richten. Meer dan de helft van het midden- en kleinbedrijf zegt ook al bezig te zijn met export. Er zijn diverse redenen om te exporteren: het vergroten van de afzetmarkt om te kunnen blijven groeien, spreiden van de risico’s, concurrentiepositie op peil houden, capaciteitsbenutting voor de fabriek etc. MKB-bedrijven die zich hebben bewezen in de Nederlandse markt bieden vaak een goede basis voor internationalisatie. Helaas missen ze vaak ook de kennis, het netwerk en de ervaring om dit succes internationaal uit te breiden. De overheid biedt specifiek deze doelgroep hulp.
Het SIB traject is door de overheid in het leven geroepen voor MKB-bedrijven die willen starten met exporteren. SIB staat voor Starters International Business en is een gesubsidieerd coaching programma waarin de startende exporteur in ongeveer vier maanden wordt klaargestoomd voor de eerste stappen over de grens. Het doel is bewustwording, het leren denken in internationaal perspectief. Daarnaast is het ook van belang om ook praktische aspecten aan de orde te laten komen. Tenminste, dat vindt TEN the export network, één van de adviesbedrijven die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is aangesteld om een SIB traject te ondersteunen. Met haar focus op food en jarenlange exportervaring biedt zij professionele maar ook pragmatische ondersteuning aan de startende exporteur.
Een recente update door de RVO leert dat het coachingstraject gemiddeld met een 7,9 beoordeeld wordt over Q3 2018. Hoge scores dus, hetgeen ook wij herkennen in zowel rapportcijfers als de feedback die ondernemers ons geven. Met name het meedenken met de ondernemer wordt erg gewaardeerd. Dit gaat over het leggen van een lange termijn basis, het selecteren van de juiste exportmarkten en inzicht te geven in het totaal aan export gerelateerde activiteiten dat nog aan de orde moet komen. Vaak echter passeren ook aanpalende aspecten de revue als het zoeken naar partners in het buitenland, het aanpassen van verpakkingen, het binnenkomen bij de buitenlandse retailer of zelfs allerlei issues die op de thuismarkt spelen. Het is zaak deze vragen in het juiste perspectief en tijdsframe te plaatsen en de ondernemer hierbij te ondersteunen.
Inmiddels hebben al veel food bedrijven het SIB-traject succesvol doorlopen en zijn gestart met internationaliseren. Wilt u meer lezen over deze trajecten, kijk dan op www.theexportnetwork.nl/gratis-exportadvies-sib of neem contact op: info@theexportnetwork.nl. Algemene information over het SIB traject is ook te vinden op www.rvo.nl/subsidies-regelingen/starters-international-business-sib.
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan