Ambachtelijke producten in opmars in de UK

15-03 06:01 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Van 2 tot 4 september jl. werd de Specialty & Fine Food Fair werd gehouden in hartje Londen. Het is één van de belangrijkste delicatessenbeurzen van de UK. De meeste bezoekers zijn eigenaren van voedingsspeciaalzaken, maar ook kleine retailers, veel inkopers en cateraars waren aanwezig. Het blijkt dat 64% van dit type bezoekers nog steeds veel waarde hecht aan het bezoeken van beurzen om nieuwe ambachtelijke food producten te vinden, hetgeen een recent gehouden onderzoek onder deze doelgroep aangaf. En veel van deze ambachtelijke, min of meer nieuwe producten waren op deze beurs te vinden. 

Het Olympia beursgebouw in Kensington was het toneel waar menig nationale en internationale delicatessen liefhebber samenkwam in het begin van september. In de Discovery Zone op de bovenste verdieping kon je met merken kennismaken die nieuw waren voor de Britse markt, zoals de prachtige theebloemen van Flora tea, de dairy-free ambachtelijke cheesecakes van Portobello Attic en de boerderijkazen die gemaakt worden van melk van koeien waar de kalfjes bij mogen blijven op The Ethical Dairy. Het Drinks Cabinet was opgezet in samenwerking met Fentimans om nieuwe drankjes te ontdekken. Wat zeker helemaal hip is zijn de ‘botanically brewed’ drankjes, met of zonder alcohol die op hun beurt weer gemixt worden met sterke dranken. Topfavoriet in dit laatste segment blijft de gin, hoewel dit geen novelty genoemd kan worden natuurlijk. In Groot-Brittannië is de verkoop van gin de afgelopen 5 jaar zelfs meer dan verdubbeld. 

Ook in de UK hebben grotere retailers steeds meer interesse in kleinere merken en bedrijven. Zo deden Sainsbury en Ocado mee in Pitch! – een podium waarop een aantal voorgeselecteerde bedrijven kon pitchen en direct feedback kreeg van de inkopers. In de ‘Savour the Flavour’ sectie kon je Chefkok Steve Walpole aan het werk zien in workshops zoals ‘Mysteries of Chocolate and their Perfect Pairings’, en op het ‘Food for Thought’ podium werden nieuwe ideeën op de food markt voorgesteld en uitgewisseld tussen de diverse deelnemers. Seizoensinvloeden, de groeiende food-on-the-go trend werden besproken, ideeen over de retail wereld van de toekomst werden uitgewisseld en natuurlijk werden de presentaties van nieuwkomers op de markt verwelkomd. Wat te denken van ‘Fresh Thyme & Blackberry Ketchup’, ambachtelijke Indiase kruiden en biologische notenboter? Wat de toegevoegde waarde van de ‘Burnt Cashews van Rancrisps’ of de ‘Pure Extra Virgin Olive oil van Picualia’ moeten we nog ontdekken, natuurlijk waren lang niet alle concepten nieuw dan wel bronnen van inspiratie. Echter, ben je getriggerd door deze info en heb je deze Britse beurs gemist, dank kun je je hart ophalen op de Vakbeurs Foodspecialiteiten die over een maand in Houten op 1 en 2 oktober plaats zal vinden. 

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
25 jun Albert Heijn vindt oplossing voor landelijke kassastoring
25 jun NVWA in gesprek over nachtelijk slachten vanwege hitte
25 jun Rusland verlengt verbod op invoer van voedselproducten uit EU tot eind 2020
25 jun Holland Paviljoen op 20e Specialty & Fine Food Fair London
25 jun Datakwaliteit door inspanning levensmiddelensector 96% betrouwbaar
25 jun FSSC 22000 versie 5 gepubliceerd op 3 juni 2019
24 jun CBL: ‘Onderzoek Questionmark geeft geen compleet beeld’
24 jun 'Bijna alle aanbiedingen in Nederlandse supermarkten zijn ongezond'
24 jun Online bij Unilever al goed voor 2,5 miljard euro
24 jun Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
24 jun Wegen | uitprijzen | etiketteren in de AGF sector (video)
21 jun Jumbo: Lanaken, Pelt en Rijkevorsel openen in 2019
21 jun Walmart schikt voor 250 miljoen euro in grote corruptiezaak
21 jun Nestlé investeert in onderzoeksfaciliteiten in China
21 jun 'Data betrouwbaar krijgen is monsterklus'
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?