Trends die dit jaar voor verandering in de voedingsindustrie zorgen

01-10 06:03 | bron: FoodPro Network

ENSCHEDE - In de voedingsindustrie blijft de basis al jarenlang onveranderd, maar er zijn wel degelijk nieuwe trends waarneembaar. Eisen van consumenten spelen een grote rol in de transformatie die we de afgelopen jaren hebben gezien. Hoe evolueren bedrijven om te voldoen aan consumentenbehoeften en trends in de voedingsindustrie?

Top 3 trends in de voedingsindustrie in 2018

1. Gemak telt

Gemak blijft een belangrijke drijvende factor achter trends in de voedingsindustrie. Een drukke levensstijl zorgt ervoor dat mensen steeds minder tijd hebben. Consumenten zoeken daarom snelle en gemakkelijke opties voor hun maaltijden en snacks. De voedingsindustrie is erop gericht consumenten de mogelijkheid te bieden zelfgemaakte maaltijden te bereiden zonder het gedoe van boodschappen doen. Winkels breiden hun assortiment steeds verder uit met convenience-voedsel, zoals maaltijdpakketten en kant-en-klaar maaltijden. Hierbij worden aanpassingen doorgevoerd passend bij verschillende levensstijlen en diëten, van vegetarisch tot glutenvrij. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor dit geboden gemak.

2. Gezonde voeding is in opkomst

Veel mensen kiezen voor een gezondere levensstijl door gezonder te eten en meer te bewegen. Consumenten zijn zich de afgelopen jaren bewuster geworden van gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en andere ziekten. Doordat we meer kennis hebben over deze onderwerpen, ontstaat nu meer aandacht voor het kiezen van de juiste voeding. Van kip tot zeevruchten tot snacks - eiwitrijke diëten blijven een prioriteit voor de consument. Dierlijke eiwitten blijven daarbij de boventoon voeren, maar plantaardige eiwitten zijn in opmars. Grote bedrijven zoals Tyson Food investeren in vleesvrije alternatieven gemaakt van plantaardige eiwitten zoals soja en erwten, zodat ze kunnen inspelen op deze groeiende markt. Dit is waarschijnlijk nog maar het begin van het diversifiëren van het assortiment om tegemoet te komen aan de behoeften van gezondheidsbewuste consumenten.

3. Toenemende focus op voedselveiligheid

De vraag naar vers voedsel en eiwitten neemt toe, maar tegelijkertijd reist ons voedsel verder dan ooit tevoren. Ongeveer 50% van de eiwitproductie bevindt zich in de VS, Brazilië en Australië, waardoor we voedingsmiddelen van ver moeten importeren. Voedsel vers en veilig houden is een prioriteit - en veel bedrijven richten zich dan ook op transparantie in de gehele toeleveringsketen om aan deze behoeften te voldoen. Ook de vraag naar vacuümverpakkingen neemt toe om voedsel langer vers te houden. Dit is vooral belangrijk in het kader van de e-commercetrend om verse producten thuis te laten bezorgen. Uiteindelijk neemt de behoefte van de consument aan gemakkelijke, gezonde en veilige maaltijden alleen maar toe. 

Whitepaper

Meer informatie over HACCP, hygiënecodes, ISO22000 en de GFSI? Download onze whitepaper!





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
24 jul Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
24 jul Weet u wat de kosten kunnen zijn als u niet over het juiste compressortype beschikt in uw levensmiddelenproductie?
24 jul Personalised nutrition & health: next level
23 jul Kip pakt marktaandeel af van andere vleessoorten
23 jul Sligro Food Group bouwt nieuw DC in Maastricht
23 jul Jan Linders en Vomar halen maaltijdsalades terug
23 jul Gewicht op verpakking klopt vaak niet
23 jul 30e Vakbeurs Foodspecialiteiten gaat nog meer verrassen
23 jul Nieuwe kennis opdoen na de zomer?
23 jul Bied op verschillende machines voor vul, sluit en verpakkingstechniek
22 jul Miljoenen sapflessen van Jumbo nu gemaakt van gerecyceld plastic
22 jul Voedsel en drank beslaan groter deel van uitgaven Nederlandse huishoudens
22 jul BRC Food 8: Veranderingen in bescherming tegen voedselfraude
22 jul Op 17 september staat de Workshop nieuwe FSSC 22000 versie 5 gepland
19 jul Jan Linders ziet omzet groeien met 5.1%
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?