Als food merk overleven in Mexico

14-09 06:05 | bron: FoodPro Network

MEXICO-STAD - Er zijn genoeg redenen om markten buiten de EU eens nader te bekijken op exportpotentie. En natuurlijk gaat de aandacht dan vaak in eerste instantie uit naar China, India of andere (ex)-BRICs landen. Maar er zijn andere interessante markten. Neem Mexico, met een populatie van 130 miljoen mensen, een gemiddeld inkomen van $19.500 en 45% van de populatie onder 25 jaar de moeite van het nader onderzoeken waard.  

Het eerste dat opvalt bij een marktbezoek is dat het winkelaanbod heel breed is: van premium warenhuizen als El Palacio del Hierro en Liverpool met een exclusief gourmet assortiment, via meer mainstream hypermarkten als Walmart Supercenter en Soriana tot de 1820 discount stores van Bodega Aurrera. Naast de meer dan 16.000 locaties van convenience store Oxxo zijn ook de zogenaamde ‘clubs’, de groothandels van Costco en Sam’s club het bezoeken waard. Mexico is qua importmerken en type producten erg georiënteerd op de USA, wat niet zo gek is als je 3300 km grens deelt. Je ziet dus goed ontwikkelde cereals-, snacks- en frisdrankencategorieën. Maar ook veganistisch, natuurlijk en biologisch voedsel is breed verkrijgbaar – in de meer ontwikkelde gebieden wel te verstaan.  

Walmart is marktleider met meer dan 2.300 winkels verdeeld over 5 winkelformats en een indrukwekkende $ 24 miljard aan sales. De winkelformule Superama (94 winkels) is een premium supermarkt en vaak een eerste start voor importproducten vanuit Europa. Veel buitenlandse merken redden het echter niet in Mexico. Vaak is de merkeigenaar hier (mede) debet aan, omdat men geen rekening houdt met voldoende investeringsbudget en continue aandacht voor het merk ontbreekt. Directe verkoop is lastig, je hebt merchandisers nodig op de winkelvloer om je product verder te ondersteunen, vandaar dat vaak gebruik wordt gemaakt van lokale distribuerende partijen. Een goede lokale partner is de sleutel tot succes, omdat deze partij zorgt dat het budget op de juiste manier wordt ingezet en je merk onder de aandacht blijft.  

TEN heeft recentelijk voor één van haar opdrachtgevers de Mexicaanse food retail in kaart gebracht en een geschikte distributeur gezocht. TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven.

Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
21 sep Albert Heijn en Refresco maken keten transparant met blockchain (video)
21 sep Tesco opent discountsupermarktketen Jack’s die goedkoper moet worden dan Aldi en Lidl
21 sep EU haalt helft van sojabonen uit VS na deal met Trump
21 sep Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de Verenigde Staten
21 sep Scherpere EU voedselcontroles: zijn dit voldoende maatregelen?
21 sep Handige schoonmaakoplossingen voor de voedingsindustrie: bereik optimale hygiëne en voorkom kruisbesmetting
21 sep 26 september: Workshop: Social Media in de voedingsindustrie
20 sep Amazon wil drieduizend kassaloze supermarkten openen
20 sep Luxemburgse belastingdeal met McDonald's niet illegaal
20 sep Marqt roept groentespread terug om allergenen
20 sep Belgische voedingsindustrie blijft suikers en vetten reduceren
20 sep Inuline en oligofructose erkend als gezond voedingsvezel
20 sep HACCP stopt per 1 januari 2021: Wat zijn uw alternatieven?
20 sep Vision inspectiesystemen controleren de kwaliteit van de etiketten op uw verpakkingen (video)
19 sep Nederlandse boeren voelen fipronilcrisis nog steeds
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie