Als food merk overleven in Mexico

27-09 06:03 | bron: FoodPro Network

MEXICO-STAD - Er zijn genoeg redenen om markten buiten de EU eens nader te bekijken op exportpotentie. En natuurlijk gaat de aandacht dan vaak in eerste instantie uit naar China, India of andere (ex)-BRICs landen. Maar er zijn andere interessante markten. Neem Mexico, met een populatie van 130 miljoen mensen, een gemiddeld inkomen van $19.500 en 45% van de populatie onder 25 jaar de moeite van het nader onderzoeken waard.  

Het eerste dat opvalt bij een marktbezoek is dat het winkelaanbod heel breed is: van premium warenhuizen als El Palacio del Hierro en Liverpool met een exclusief gourmet assortiment, via meer mainstream hypermarkten als Walmart Supercenter en Soriana tot de 1820 discount stores van Bodega Aurrera. Naast de meer dan 16.000 locaties van convenience store Oxxo zijn ook de zogenaamde ‘clubs’, de groothandels van Costco en Sam’s club het bezoeken waard. Mexico is qua importmerken en type producten erg georiënteerd op de USA, wat niet zo gek is als je 3300 km grens deelt. Je ziet dus goed ontwikkelde cereals-, snacks- en frisdrankencategorieën. Maar ook veganistisch, natuurlijk en biologisch voedsel is breed verkrijgbaar – in de meer ontwikkelde gebieden wel te verstaan.  

Walmart is marktleider met meer dan 2.300 winkels verdeeld over 5 winkelformats en een indrukwekkende $ 24 miljard aan sales. De winkelformule Superama (94 winkels) is een premium supermarkt en vaak een eerste start voor importproducten vanuit Europa. Veel buitenlandse merken redden het echter niet in Mexico. Vaak is de merkeigenaar hier (mede) debet aan, omdat men geen rekening houdt met voldoende investeringsbudget en continue aandacht voor het merk ontbreekt. Directe verkoop is lastig, je hebt merchandisers nodig op de winkelvloer om je product verder te ondersteunen, vandaar dat vaak gebruik wordt gemaakt van lokale distribuerende partijen. Een goede lokale partner is de sleutel tot succes, omdat deze partij zorgt dat het budget op de juiste manier wordt ingezet en je merk onder de aandacht blijft.  

TEN heeft recentelijk voor één van haar opdrachtgevers de Mexicaanse food retail in kaart gebracht en een geschikte distributeur gezocht. TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven.

Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
16 nov Walmart denkt aan virtueel shoppen
16 nov Werknemers Unilever krijgen tien dagen partnerverlof in nieuwe cao
16 nov Europese Commissie volop in conclaaf over stoplichtsysteem
16 nov Bizerba bezoekt nationaal en internationaal kampioen Slagerij Kastelein (video)
16 nov Handige schoonmaakoplossingen voor de voedingsindustrie: bereik optimale hygiëne en voorkom kruisbesmetting
15 nov Start online versmarkt Crisp
15 nov Rabobank: 'Wereldwijde voedselprijsstabiliteit onder druk door handelsoorlogen, ziekten en El Niño'
15 nov Europese subsidie voor samenwerking Zwanenberg en Duplaco
15 nov Ondernemers kijken positief naar 2019
15 nov Britse voedingsindustrie voelt gevolgen Brexit
15 nov Hot topic: healthy food design in 1 dag! (Engelstalig)
15 nov Hoe overleeft u een onaangekondigde audit? 5 praktische tips voor continue voedselveiligheid
14 nov Uitspraak: smaak van een voedingsmiddel kan niet auteursrechtelijk worden beschermd
14 nov Omzet supermarkten neemt met 4,1% toe
14 nov Nestlé zet satellietwaarneming in om ontbossing voor productie palmolie tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?