Consument kiest weer vaker voor A-merk
13 jul 2018 06:09
bron: FoodPro Network
bron: FoodPro Network
ZALTBOMMEL - Consumenten kiezen weer vaker voor A-merken. De honderd grootste merken zagen hun omzet het afgelopen jaar met 2,6 procent groeien. Dit is het hoogste groeicijfer in negen jaar, aldus de jaarlijkse merken-top 100 van marktonderzoeker IRI.
Nu het weer goed gaat met de economie, winnen de A-merken terrein terug van de huismerken, die juist tijdens de crisis heel populair waren. Huismerken zijn nog altijd gemiddeld 20 tot 30 procent goedkoper.
Aan A-merk Marlboro werd vorig jaar het meest uitgegeven in de supermarkt, met een omzet van 455 miljoen euro. Coca-Cola staat op de tweede plaats met 300 miljoen euro omzet. De grootste stijger is Lay's (+24 procent). Douwe Egberts zakt van plaats 2 naar 8, maar dat heeft met name te maken met het afstoten van Senseo en L'Or.
Opvallende nieuwkomer op de lijst is Tony's Chocolonely, dat qua supermarktomzet inmiddels net iets groter is dan M&M's.
Ziet u deze trend ook? Discussieer mee met vakgenoten op FoodPro Network.
Update: 13-7-2018
Bron: IRI
Laatste nieuws
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr ABN AMRO: 'Voedingssector heeft doorbraaktechnologieën nodig voor halen klimaatdoelen'
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr Coca-Cola mocht manager ontslaan na omstreden deal Bas Smit
-
24 apr Waarschuwingslabel op ongezond voedsel drijft de prijs omhoog
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan